Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
andersuw skrev: Håkan Samuelsson har ju gjort sig känd för att ställa den retoriska frågan: Hur ofta kör man omkring med ett kylskåp i bilen? Den fråga han borde ha ställt är enligt min mening hur ofta och långt man kör med last upp till taket där bak alldeles oavsett om den består av ett kylskåp eller något annat. I mitt fall är svaret minst en gång om året och minst ett par hundra mil.
Mitt svar på den frågan är att jag aldrig kör bilen lastad till taket. För mig är utrymmet under insynsskyddet det absolut viktigaste. Sedan är det förstås urkorkat att baksätet inte delas 40/20/40.
av Rattfrossa
Gorban, du går från BMW till Volvo precis som jag. Hur uppfattar du skillnaden i ljudkomfort och väguppträdande?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Gorban skrev:
andersuw skrev: Håkan Samuelsson har ju gjort sig känd för att ställa den retoriska frågan: Hur ofta kör man omkring med ett kylskåp i bilen? Den fråga han borde ha ställt är enligt min mening hur ofta och långt man kör med last upp till taket där bak alldeles oavsett om den består av ett kylskåp eller något annat. I mitt fall är svaret minst en gång om året och minst ett par hundra mil.
Mitt svar på den frågan är att jag aldrig kör bilen lastad till taket. För mig är utrymmet under insynsskyddet det absolut viktigaste. Sedan är det förstås urkorkat att baksätet inte delas 40/20/40.
För egen del hade jag inte övervägt en kombi om jag aldrig använde utrymmet ovanför insynsskyddet. Det var bara det utrymmet som fick mig att byta bort S80:n som på alla andra sätt var en bättre bil än V70:n jag har nu.

Men alla är vi olika och det är väl tur egentligen.

Ska bli intressant att se om Volvo kommer med någon ny storlastare i 60-serien eller nåt eller om andra märken får ta över det där med stort bagage.

OnT: Att större fälgar och mindre gummi bullrar marginellt mer är väl inget konstigt. Det enda tråkiga är väl att de minsta fälgarna är ganska stora även de. Att kunna välja smalare däck med högre profil som ett "komfort före utseende"-alternativ hade varit en schysst valmöjlighet.
av Gorban
Rattfrossa skrev:Gorban, du går från BMW till Volvo precis som jag. Hur uppfattar du skillnaden i ljudkomfort och väguppträdande?
BMW har ju luftfjädring på bakaxeln och jag hade även de dynamiska dämparna på mina två senaste 5:or. Min V90 har standardfjädringen vilket inte ger samma rullkomfort. V90 är ganska hårt satt i chassit och det är bra tycker jag. Jag var orolig för att den skulle vara för mjuk och gungig men det är den inte. Jag beställde ju utan att ha kunna prova eller ens se bilen i verkligheten. Väldigt skönt att slippa run flat-däcken som BMW har.

När det gäller styrning och vägkänsla så är Volvon inte i klass med BMW:n. Där är BMW i absolut världsklass. Men det innebär även att BMW:n är lite orolig i styrningen och måste passas på motorvägen hela tiden. Volvon går rakt fram och är klippstabil. Går man som jag från 520d till D5 så är det ett väldigt lyft. 520d känns något undermotoriserad men det gör inte D5:an. Fin motor och fin växellåda.

När det gäller ljudkomforten är Volvon lika bra eller till och med bättre än BMW:n. Jag har 19" Michelin-däck och nu 17" Pirelli friktionsdäck på vintern. Sommardäcken låter nästan mindre än vinterdäcken.

På pappret är bagageutrymmet lite mindre i Volvon men upplevs som något större om man räknar vad som ryms under insynsskyddet och det är ju det man använder till vardags. Volvon är något smalare men också djupare där bak.
av perhall
Varför detta ständiga avfärdande av Sveriges största motortidning ViBilägare? Jag känner journalisterna på alla motortidningar och ViB och TV är de mest seriösa och neutrala... har även sett på andra forum att ViB:s ljustest avfärdas och här har VIB:s rostskyddstest avfärdats. Det är märkligt att folk här vet mer än riktiga experter, för det är just de personerna...
av troubleshooter
Avfärdar inte på något sätt Vi Bilägare tester, en tidning som jag dock inte har läst på ett tag ,men många andra tester påvisar att V90 tillhör de tystare i klassen, kan tycka att det är väl tråkigt om hela premium segmentet inte är bättre än en 240 från tidigt 90-tal, men det kanske är sanningen då.
av Lövet
Sätt 185/65 eller vad en 240 har på en V90 så ska du få se på tyst bil.
av Tilly
Det låter ändå underligt att XC90 skulle vara sämre än 240... Även med olika däcksdimension. Inte alls den känslan jag har och jag har åkt i XC90 och har god erfarenhet av 240. Jag antar att testet mäter decibel-nivåer men det handlar ju om vilka frekvenser ljudet har också. Ett högfrekvent, vasst ljud uppfattas som jobbigare än ett lågfrekvent mullrande även om ljudnivån kan vara lika. Sätter nog en peng på att de flesta skulle uppfatta V90 och XC90 som behagligare än 240 på den punkten men jag kanske har fel :roll:
av perhall
ViBilägare (ja, just den...) gjorde ett rejält test för 7-8 år sen och då var V70, 5-serie (e60), S-Klasse och Phaeton de fyra tystaste bilarna. De hade med en Volvo 940 från 1995 med 15". Den var tystare än många av de nya bilarna. Tystast var Phaeton, sen ganska jämnt mellan de tre övriga jag nämnde. Jag har haft tre V70II och det är en tyst och "oskramlig" bil, den går exempelvis tyst och mjukt på dålig vinterväg, där låter en 5-serie e60 mer. Tyvärr så verkar nya XC90 inte vara så tyst som konkurrenterna. Jag har inte kört V90 än men XC90N är inte tystare än V70II med normala hjul (20 resp. 17 tum). Det är en utveckling som finns för rätt många märken. Större hjul och viktbesparingar...
Användarvisningsbild
av TommyP86
Tycker xc90 är väldigt tyst. Förstår inte riktigt diskussionen om det alls. Hör man däcken i 130? Ja, det är 275/35-22, det är ungefär som gravitation, svårt att bygga bort kostnadseffektivt. Det samma gäller alla märken.

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]

Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]

Helt rätt uppfattat angående vacuumslan[…]