Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av meko
T5 skall väl egentligen jämföras med D5 sett till effekt? Då skiljer det typ 31.000:- till T5'ans fördel. Ingen annan skillnad än motorn (förrr var det annat som spelade in i och med att dieseln t.ex. hade lägre påslag om man ville ha bränslevärmare. Idag är det exakt samma tillägg på både diesel och bensinmodellerna vad jag kan se)...
Efter en dryg månad med den nya bilen kan jag inte annat än hålla med dom övriga, tycker motor och växellåda är silkeslen, den går tyst och mjukt. Och vill man så finns det kraft så det räcker. Som någon skrev tidigare så tar den lite mer soppa än VEA dieslarna, har varit som lägst 0.63 landsväg. Och botten vrid finns det så det räcker, det var en sak jag var orolig att jag skulle sakna när jag gick från diesel, men tycker den här är lika stark på låga varv men med mer klös när man trycker till.

När det gäller vanliga V90 skiljer det 22 000 kr mellan D4 och T5 till T5 fördel, Är väl inte riktigt rätt att jämföra sig med D5 (53 000 kr dyrare än T5) med tanke på AWD.
Ang. andrahandsvärde så är ju Volvo en av få fabrikanter som tar mindre för en 254 hk bensin än en 190 hk diesel... jag skulle köpa T5 alla dar i veckan...
perhall skrev:Ang. andrahandsvärde så är ju Volvo en av få fabrikanter som tar mindre för en 254 hk bensin än en 190 hk diesel... jag skulle köpa T5 alla dar i veckan...
Helt klart. Norge koster T5 100kNOK mer enn D4. Hadde det vært 50k hadde jeg valgt T5 før D4, men ikke for 100k.
av HVTH
Lägsta utrustningsnivå på D4 är Kinetic, medans lägsta på T5 är Momentum. Du får jämföra Momentum mot Momentum för att se rätt prisskillnad för drivlinorna. Lägg även till automat på D4:an för att få en rättvis jämförelse.
Man får ju också sätta på 18":are på D4:an och det är 9000kr till...

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av meko
meko skrev:T5 skall väl egentligen jämföras med D5 sett till effekt? Då skiljer det typ 31.000:- till T5'ans fördel. Ingen annan skillnad än motorn (förrr var det annat som spelade in i och med att dieseln t.ex. hade lägre påslag om man ville ha bränslevärmare. Idag är det exakt samma tillägg på både diesel och bensinmodellerna vad jag kan se)...
Hoppsan. Lite fel av mig då jag är inne på V90CC och hade den bilens priser i huvudet. 4WD på båda alternativen alltså och skillnad i pris 31 loppor.
Göte skrev:Aha hade helt missat at det skiljer i grundutförande. Vet ni varför V90 T5 har några extra hästkrafter mot XC60 T5a, är det samma motor?
Nya modeller brukar få fler hk.
Är det nån som vet varför de satt priset så fruktansvärt lågt på t5 motorn i s90 och v90?

I v40 är den högt satt.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]

Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]

Helt rätt uppfattat angående vacuumslan[…]