Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
Det är bekräftat att alla S90, oavsett version skall tillverkas i Kina.
Ett första steg i den utvecklingen man var rädda för när Kineserna köpte Volvo att all tillverkning flyttar utomlands?
av Exyzäta
Inget att oroa sig för då produktionskapaciteten på Torslanda behövs till V/XC 90 och nya 60 serien. Fabriken går ju inte att bygga ut mer och Volvo säljer ju bilar som aldrig förr och nånstans måste de ju byggas för att hålla nere väntetiderna, annars går ju kunderna till andra bilmärken istället.
av Linqid
KrilleW skrev:Det är bekräftat att alla S90, oavsett version skall tillverkas i Kina.
Ett första steg i den utvecklingen man var rädda för när Kineserna köpte Volvo att all tillverkning flyttar utomlands?
Nja, man plöjer ju ner mer pengar än någonsin i Göteborg och fabriken har nått maxkapacitet. Samtidigt bygger man en fabrik i USA. Sammantaget känns det lite väl konspiratoriskt att tro att just detta är ett led i att flytta all tillverkning till Kina.
av Gorban
Linqid skrev:
KrilleW skrev:Det är bekräftat att alla S90, oavsett version skall tillverkas i Kina.
Nja, man plöjer ju ner mer pengar än någonsin i Göteborg och fabriken har nått maxkapacitet. Samtidigt bygger man en fabrik i USA. Sammantaget känns det lite väl konspiratoriskt att tro att just detta är ett led i att flytta all tillverkning till Kina.
Så länge Volvo har huvuddelen av sin utveckling i Göteborg så kommer man att ha produktion där. Volvo siktar på 800.000 bilar om året och vill säkert ha över en miljon byggda bilar längre fram och då behöver man mer produktionskapacitet.
av oykkh
Hur lång leveranstid är det på en s90 från kina tro. Är faktiskt lite sugen på en. Lite udda att ha en s90 i Sverige..eller ska man sluta sälja den här?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Det är lätt att glömma att Kina inte är något låglöneland längre heller så några enorma besparingar har jag svårt att tro att de gör. Det handlar nog som flera redan nämnt om att utnyttja tillgänglig kapacitet på ett bra sätt. Inte konstigare än att de har en fabrik i Gent också.
Användarvisningsbild
av frasse4
Volvo har ju haft fabriker i asien förr...
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Provsuttit S90 idag, jag kommer inte riktigt överens med den bilen, framförallt upplever jag den tyvärr inte lika luftig invändigt som S80, speciellt i baksätet. Betydligt jobbigare att ta sig in och ur bilen, och baksätet en försämring där sittställningen är sämre & det känns för instängt jämfört med S80. Mittplatsen är inte bra med en alldeles för hög kardantunnel. Viss fråga har jag kring materialval, hur tänkte man när man satte stort plastsjok bakom framstolarna? Det känns inte bra. Men S90 Execellence blir nog bättre särskilt om den är förlängd, Volvos absoluta toppmodeller brukar ju vara bra. :)
av Gorban
frasse4 skrev:Volvo har ju haft fabriker i asien förr...
Har dom?
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]