Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

BiTu skrev:Fruktansvärt nöjd med min V90 T5. Riktigt avslappnande att köra. Går mjukt och tyst, men kan sticka iväg rejält när man vill. Inredningen är en riktig showstopper. Valde det "riktiga" GPS-systemet, fungerar klockrent.

Man åker i den med värdighet och stil, mycket lyckad bil. Aldrig kört Volvo tidigare, snarare sagt "aldrig Volvo".
Kul att höra! Ser fram emot min T5:a :D Valde du luftfjädring eller inte?
Navigationen har en del funktioner som är bättre i Volvon än i BMW:n jag hade tidigare och röststyrningen fungerar fint. Kartornas utseende hos Volvo är dock inte i närheten av BMW:s. Dessutom saknar jag att jag inte kan se tidstillägg för köer. Jag ser ETA i Volvon men i BMW:n stod det dessutom t.ex. +25 minuter så att man tydligt kunde se hur försenad man riskerade att bli och man kunde fatta egna beslut om att välja annan väg.
niggo skrev:

Det största är parkeringsbromsen. Jag kan ha nåt fel med min men den nyper till direkt ifall man inte är blixtsnabb på gaspedalen. Exempelvis när du skall backa ut ur en P-ruta. Du startar bilen och lägger i backen. Om du har automatbromsen aktiverad (vilken jag gillar) så slår P-bromsen på när du lägger i backväxeln. Då skall du trycka bort P-bromsen med bromspedalen nertryckt. So far so good. Problemet är att du har en bråkdel av en sekund på dig att flytta foten till gaspedalen annars nyper P-bromsen till igen. Detta sker oavsett hur länge du trycker på knappen eller bromspedalen. Resultatet är att du ofta är sen och verkar sitta och "jucka" med bilen i P-rutan och när du lyckas få rull på bilen så blir det ofta en jäkla fart eftersom du stressat till gaspedalen. Vår v70 hade aldrig problem med detta. Nån som känner igen sig i detta?
Kan det vara så att du inte har bältet på dig?
Min är lika dan ifall jag ex bara ska flytta den en bit och inte tar bältet på mig.
Trocklepna skrev:
niggo skrev:Glömde en grej om utrustningspaketet.... vi beställde vår V90 så pass tidigt i somras att ingen verkade riktigt veta hur delarna i utrustningspaketet fungerade. Vår är en förmånsbil så fick i princip ta det som erbjöds. Business Advanced-paketet är helt OK men vi har inte utökade navigationspaketet...... fick förklarat nåt om att vi har gratiskartor i några år och tyckte det lät OK. Detta verkar bygga på Nokias HERE karttjänst men kräver internetdelning från mobilen. Så långt normalt. Du kan mata in adresser som visas på kartan och du kan se din egen position.... men nån vägvisning får du minsann inte. Helt sjukt, och rent av trafikfarligt då du själv får klura ut när du skall svänga....
Skumt, men som du skriver det kanske var i ett tidigt skede. Som det ser ut nu så heter det bara navigation (i både TekPack-Bus-Adv och i TekPack-Bus-Pro)... Man får hoppas att det inte behövs något ytterligare tillägg..
Att dom ens har bara kartor, det verkar ju hål i huvudet, har du kollat ifall du kan uppdatera till fullvärdig navigation?
Har inte kollat med Volvo än men tilläggsbeställning blir svårt då vi har att göra med ett leasingbolag som inte kan stava till flexibilitet.... just nu vill jag bara deaktivera kartfunktionen från panelen.... dumsnålt Volvo....
Nizzexc90 skrev:
niggo skrev:

Det största är parkeringsbromsen. Jag kan ha nåt fel med min men den nyper till direkt ifall man inte är blixtsnabb på gaspedalen. Exempelvis när du skall backa ut ur en P-ruta. Du startar bilen och lägger i backen. Om du har automatbromsen aktiverad (vilken jag gillar) så slår P-bromsen på när du lägger i backväxeln. Då skall du trycka bort P-bromsen med bromspedalen nertryckt. So far so good. Problemet är att du har en bråkdel av en sekund på dig att flytta foten till gaspedalen annars nyper P-bromsen till igen. Detta sker oavsett hur länge du trycker på knappen eller bromspedalen. Resultatet är att du ofta är sen och verkar sitta och "jucka" med bilen i P-rutan och när du lyckas få rull på bilen så blir det ofta en jäkla fart eftersom du stressat till gaspedalen. Vår v70 hade aldrig problem med detta. Nån som känner igen sig i detta?
Min är lika dan ifall jag ex bara ska flytta den en bit och inte tar bältet på mig.
TACK Nizzexc90! Hade inte en tanke på att det skulle vara bältet som spökade.... pinsamt av mig! Nu blir jag istället irriterad på att man inte kan åla sig för att se alla hörn när man backar..... Hottade även en egen lösning idag. Tryck 2ggr på P-knappen och vid andra trycket fortsätt håll in knappen, då kan du starta utan ett "juck"...!
niggo skrev:
Nizzexc90 skrev:
niggo skrev:

TACK Nizzexc90! Hade inte en tanke på att det skulle vara bältet som spökade.... pinsamt av mig! Nu blir jag istället irriterad på att man inte kan åla sig för att se alla hörn när man backar..... Hottade även en egen lösning idag. Tryck 2ggr på P-knappen och vid andra trycket fortsätt håll in knappen, då kan du starta utan ett "juck"...!
Du kan alltid investera i en: https://fyndiq.se/product/3129097-adapt ... fa-tyst-p/
Bra när bilen ska flyttas kortare sträckor :wink:

Då ingår dessutom en kapsylöppnare... :-)-)
niggo skrev:... just nu vill jag bara deaktivera kartfunktionen från panelen.... dumsnålt Volvo....
Hur kan något som de skickar med om du har uppkopplad bil vara dumsnålt?
Om du vill ha en full-nav så får du betala för det, har du hoppat det så är det ju dumsnålt... :wink:
least skrev:En showstopper? Inredningen är alltså så usel?
Nej, men alla avbryter det de håller på att säga för att kommentera interiören positivt när man öppnar dörren för att kliva in.

Kan vilken verkstad som helst byta tändningsl[…]

Vad är det för del på sista bilden[…]

https://www2.bilia.se/biltillbehor/teknik-och-bild[…]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]