- sön 25 sep 2016, 23:53
Då den inte är upptaget av att kolla på stereon, pilla med GPS/mobil eller bara slå en blick i backspegeln i exakt fel tillfälle så skulle jag säga att en adaptiv farthållare med ca 1sekunds avstånd är betydligt säkrare än det dubbla med enbart föraren som håller koll. (Självklart ska man ju som förare med adaptiv farthållare också ha koll, men man har en utökad säkerhet med adaptiva farthållaren.)
Farthålaren reagerar direkt på minskad hastighet av bilen framför, även utan att bilen framför tänder bromsljus. Så inledande bromsning för något som händer framför inleds långt före du eller jag som förare reagerat på att det börjar bromsa in framför.
Jag uppskattar när folk håller avstånd på motorväg, och försöker se till att hålla bra avstånd jag också. (Kör väldigt sällan på kortaste avståndet med adaptiva farthållaren på motorväg..) I rusningstrafik i Stockholmsområdet kör jag däremot oftast på kortast avstånd, vilket alltid är minst det dubbla än vad alla runtomkring håller. Även med det får man rätt många som "snor" säkerhetsavståndet framför.
Vojje skrev:10 meters avstånd till framförvarande med en hastighet av 120 km/h efter en omkörning är inte mycket att hänga i julgranen eftersom man färdas fortare än 30 m/s. Det borde alla som tycker sig vara mogna för körkort vara rörande överens om.3 sekunder är endast en "inofficiell" rekommendation. Den är såklart bra att ha i bakhuvudet, men i lagtexten är det endast 1 sekund som gäller som gräns för att ligga olagligt för nära. Ungefär däromkring eller lite mer verkar den närmsta avståndet på Volvos adaptiva farthållare hålla.
Att släppa gasen och bromsa lätt tills avståndet är ca 100 meter är den enda riktiga manövern i det läget.
Misstänker att farthållaren går att ställa på betydligt snävare avstånd än 3 sekunder, vilket gör den till ett riktigt farligt instrument.
Då den inte är upptaget av att kolla på stereon, pilla med GPS/mobil eller bara slå en blick i backspegeln i exakt fel tillfälle så skulle jag säga att en adaptiv farthållare med ca 1sekunds avstånd är betydligt säkrare än det dubbla med enbart föraren som håller koll. (Självklart ska man ju som förare med adaptiv farthållare också ha koll, men man har en utökad säkerhet med adaptiva farthållaren.)
Farthålaren reagerar direkt på minskad hastighet av bilen framför, även utan att bilen framför tänder bromsljus. Så inledande bromsning för något som händer framför inleds långt före du eller jag som förare reagerat på att det börjar bromsa in framför.
Jag uppskattar när folk håller avstånd på motorväg, och försöker se till att hålla bra avstånd jag också. (Kör väldigt sällan på kortaste avståndet med adaptiva farthållaren på motorväg..) I rusningstrafik i Stockholmsområdet kör jag däremot oftast på kortast avstånd, vilket alltid är minst det dubbla än vad alla runtomkring håller. Även med det får man rätt många som "snor" säkerhetsavståndet framför.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13