Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Vojje skrev:10 meters avstånd till framförvarande med en hastighet av 120 km/h efter en omkörning är inte mycket att hänga i julgranen eftersom man färdas fortare än 30 m/s. Det borde alla som tycker sig vara mogna för körkort vara rörande överens om.
Att släppa gasen och bromsa lätt tills avståndet är ca 100 meter är den enda riktiga manövern i det läget.
Misstänker att farthållaren går att ställa på betydligt snävare avstånd än 3 sekunder, vilket gör den till ett riktigt farligt instrument.
3 sekunder är endast en "inofficiell" rekommendation. Den är såklart bra att ha i bakhuvudet, men i lagtexten är det endast 1 sekund som gäller som gräns för att ligga olagligt för nära. Ungefär däromkring eller lite mer verkar den närmsta avståndet på Volvos adaptiva farthållare hålla.
Då den inte är upptaget av att kolla på stereon, pilla med GPS/mobil eller bara slå en blick i backspegeln i exakt fel tillfälle så skulle jag säga att en adaptiv farthållare med ca 1sekunds avstånd är betydligt säkrare än det dubbla med enbart föraren som håller koll. (Självklart ska man ju som förare med adaptiv farthållare också ha koll, men man har en utökad säkerhet med adaptiva farthållaren.)
Farthålaren reagerar direkt på minskad hastighet av bilen framför, även utan att bilen framför tänder bromsljus. Så inledande bromsning för något som händer framför inleds långt före du eller jag som förare reagerat på att det börjar bromsa in framför.

Jag uppskattar när folk håller avstånd på motorväg, och försöker se till att hålla bra avstånd jag också. (Kör väldigt sällan på kortaste avståndet med adaptiva farthållaren på motorväg..) I rusningstrafik i Stockholmsområdet kör jag däremot oftast på kortast avstånd, vilket alltid är minst det dubbla än vad alla runtomkring håller. Även med det får man rätt många som "snor" säkerhetsavståndet framför.
Användarvisningsbild
av Vojje
enligt trafikförordningen gäller detta,
"2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas."

på vilket sätt underlättas andra trafikanters omkörning genom att hålla ett avstånd av endast en tredjedel av det rekommenderade?
av least
mf135 skrev:
Lövet skrev:Den ska göra så. Så länge avståndet ökar så bromsar inte bilen.
Tänk själv vad som skulle hända om bilen plötsligt bromsade i den situationen, du skulle bli påkörd bakifrån direkt.
Men när jag hade bil utan aktiv farthållare så bromsade ju jag tills avståndet kändes säkert (även om det också var för kort enligt rekommendation). Fungerar säkert avstånd på ett annat sätt nu? Och som du säger själv så kan man ju bli påkörd bakifrån om bilen framför bromsar, det är just det som kan hända mig, alltså att jag kör på den framför . Eller var det inte så du menade? Och den bakom får väl bli arg om jag undviker att köra in i den framför (hans försäkring får betala). Om han kör på mig direkt som du skriver, ligger han inte lite nära då tycker du? Farthållaren tvärnitar ju inte precis Jag tycker det låter som ett konstigt resonemang. Jag har köpt en ny bil bil och vill väl inte ha ett system som snarast ökar risken för man är inte lika alert pga systemet fungerar för det mesta. Systemet är otillräckligt i högre farter och tät trafik. Förbättringspotential finns.
Farethållaren ska bete sig precis på detta sättet som Lövet bekräftar. Om bilen framför dig accelererar, så ska inte din bil bromsa. Då skulle trafikrytmen störas på ett mycket negativt vis. Detta då föraren direkt efter dig med största sannolikhet ser att bilen framför dig ökar farten, och är beredd på att du inte kommer att bromsa precis framför honom. För du tittar väl inte bara på bilen som ligger närmast dig när du är ute och kör?
Användarvisningsbild
av joel80
Vojje skrev:enligt trafikförordningen gäller detta,
"2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas."

på vilket sätt underlättas andra trafikanters omkörning genom att hålla ett avstånd av endast en tredjedel av det rekommenderade?

Precis... det finns ingen lag om tre sekunder. Det är en generell rekommendation. Böter blir det först om man ligger närmre än 1sek, och praxis verkar vara att kortet ryker om man ligger närmre än 0,5sek.

Det är ju en väldigt skillnad också på vad som räknas som "att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. " I halt eller vått väglag borde polisen kunna ge böter för mer än en sekund, men det är inget jag sett eller läst om utan bara en egen åsikt. :)
I torrt väglag blir jag inte sur om någon håller runt 50m på motorväg om det är okej väglag. Däremot är det rätt onödigt att ligga relativt nära om det i övrigt är låg trafikintensitet och man inte planerar att köra om. Då kan man ju lika gärna ge dom där 3 sekunderna.
Användarvisningsbild
av joel80
Var den frågan till mig? Varför? Har jag sagt nått som motsäger det?
Vems omkörning menar du skulle underlättas mer av att börja bromsa.. Efter att omkörningen är klar? Du måste förstå att om du ställer en sån luddig fråga rakt ut verkar det mer som en allmän undran en en direkt riktad fråga. Förtydliga gärna.
Användarvisningsbild
av Vojje
jag tar om det, Joel80

enligt trafikförordningen gäller detta,

avståndet avser naturligtvis före omkörning...
Användarvisningsbild
av joel80
Jag läste vad du skrev, men på viket sätt har jag sagt att det gör det?
Användarvisningsbild
av Vojje
den uttalade rekommendationen från myndigheter och trafikskolor är 3 sekunders regeln alt. lika långt avstånd i meter som hastigheten i km/h.
du försvarar ett betydligt snävare avstånd med "aktiv" farthållare inkopplad, nämligen endast en tredjedel av det rekommenderade.
Något som jag anser vara oförenligt med trafikförordningen.

Jag förväntar mig ett riktigt svar denna gången...
av least
Ahh, nu såg jag vem trådstartaren var. Då är svaret att din nya Volvo beter sig inte som din BMW. Du skulle ha provkört Volvon innan du köpte den.

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]

Sedan är det så att säkringen klar[…]