Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:Stor som bara attan på utsidan, men hu vad trång den är på insidan, det låga taket, sidorna som lutar innåt och de förkrympta fönstren gör ju att det känns trångt och klaustrofobiskt litet inne i bilen.
Får du även samma känsla när du t ex kör 5-serien? Jag upplever nämligen dessa väldigt lika om hur det upplevs bakom ratten.
Det kommer ta tid att vänja sig. Jag är ju uppvuxen i en generation där fönstren på volvobilarns var så stora att det var som att färdas i ett växthus i glas. Nu är det ju motsatsen som gäller, plåtsidorna ska dras upp till en hög midja så fönstren blir pyttesmå.

Nu är ju Volvo inte ensam om detta. Det är ju högsta mode och de flesta bilar i denna klass är ju likadana. Som ni säger, BMW, Audi mfl gör ju exakt samma sak.
Lövet skrev:Passat väntar på dig. Men det är ju inte den du vill ha. För innerst inne vill du ha en snygg bil mer än en praktisk.
Trots att jag inte gillar VW utan älskar Volvo så börjar min Passat mer och mer kännas som världens klipp jämfört med en V90.
Bättre utrymmen, bättre motor(jfrD5), roligare att köra... :shock:. Och 100-papp billigare.
Människor har olika smak och tycke. Bara för att nån tycker att v90 är liten inuti,så betyder det inte att han har fel. Acceptera att folk är olika. Bara för att alla inte tycker lika ,så är de inte sämre. Eller har fel. Volvo är inte bäst. Bästa vore om man fick plocka ihop en bil av olika märken. Alla märken har styrkor och svagheter
Att en bil känns trång behöver inte vara praktisk fakta utan kanske en känsla.

Jag har nu provsuttit både passat, v70 och v90. V70 och passat var så trånga så att min 6 åriga dotter inte fick plats med skorna bakom mig trots att jag inte är jättelång enligt mina preferenser 195cm (brorsan är 205cm). I v90 var det gott om utrymme, jag behövde inte ens ha stolen längst bak! V90 blir min nästa drömbil!!
Möjligt att om man jämför med yttermåtten så kan V90 upplevas något trång på insidan. I så fall så finns en storlek störrre bil, XC90 till buds, om man uppplever S/V90 som trånga. Att erbjuda innermått liknande en XC90 i kupen, var nog inte tanken vid framtagning av S/V90
beachman skrev:Att en bil känns trång behöver inte vara praktisk fakta utan kanske en känsla.

Jag har nu provsuttit både passat, v70 och v90. V70 och passat var så trånga så att min 6 åriga dotter inte fick plats med skorna bakom mig trots att jag inte är jättelång enligt mina preferenser 195cm (brorsan är 205cm). I v90 var det gott om utrymme, jag behövde inte ens ha stolen längst bak! V90 blir min nästa drömbil!!
Ja kupen är ju en dm längre så det blir ju bättre i baksätet.

Mycket är ju känslan, jag skyller allt ont på Crysler som startade trenden med superhög midja och pyttesmå fönster för 10 år sedan och nu har en hel bilindustri fått följa trenden stenhårt.Amerikanska hemmafruar älskar ju designen då det känns som man sitter tryggt bakom höga väggar.

Men jag är kanske en konstig typ som gillar stora fönster och bra sikt.

Det var i en sådan jag först fick känslan av instängdhet trots att bilen verkligen är megastor.

Bild

Min ligger still mitt emellan som den ska vid va[…]

Stort tack igen för den här genomgå[…]

Inga felkoder som kommer? Kolla så inte […]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standa[…]