Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knatch
Provkörde s90 och v90 idag. Strålande bilar, bra komfort men tyvärr för plastig, stötig, bullrig (panoramatak)
T6an på s90 var en påse skit. Den låter som en ford fiesta och det händer inte speciellt mycket inte ens vid kickdown. V90 d5 kändes rappare och tystare i alla lägen förutom vid tomgång. Då lät det dieselknack in i kupen vilket är jävligt störande.

Pekskärmen var jag nära att slå sönder några gånger då det inte gick att se nåt i ljuset och lika illa höll det på att gå när jag var tvungen att läsa igenom menyn och för att göra det så försvinner blicken från vägen.
Kromet på ratten och på övriga ställen bländar när man kör och speciellt jobbigt var det i stadstrafik.
Sen var det svårt att hitta ett bra ställe att placera armbågen utan att förstöra rattinställningen. Det blev fel hur jag än försökte.
Gaspedalen var jävligt plastig och den klickade överdrivet mycket vid kickdown. Allmänt plastig bil.
Positivt är sköna inscription säten, förarens högra armstöd, otroligt skön växellåda och all annan utrustning. Nu syftar jag på v90 d5. Jävligt skön motorgång och stabil i kurvorna men den kostade oxå som en halv kåk...

Volvo har blivit bättre, men är inte där än. På vissa punkter undrar jag om dom ens kommer komma dit.
Bilen är inte värd dom pengarna som volvo begär.
Glömde nämna att adaptiva farthållaren sög då den accelerade för snabbt och bromsade för hårt. Den bromsar en första gång jävligt hårt, för att sedan bromsa mjukare. Samma gäller accelerationen då den nästan ställer sig på gasen såfort jag bytte fil för att sedan accelerera mjukare.

Den känns ärligt talat som en v40 fast lite större och med mer lull lull
Användarvisningsbild
av Derank
oj, verkar vara riktigt skit ju, själv så orkade jag inet åka in i helgen, ska ta en sväng förbi i morgon då de öppnar, då är det folktomt där så ,am kan pilla ifred.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Ja Volvo har verkligen dragit i snålsnöret med de nya modellerna..
av KrilleW
Jag måste ha världens lägsta krav :lol:

Provkörde en V90 D4. Det jag är mest kritisk mot är hur kass de lyckats att isolera bort det vidriga dieselknattret i kupén.
I övrigt är jag helt såld på bilen. Den jag körde satt 20" på, vilket jag redan innan hade fördömt. Visst, bilen gick inte mjukt som på moln, men är ändå grymt imponerad över hur bra bilen sväljer så stora fälgar. Och även vägbullret var förvånansvärt lågt. Jag körde på allt från dåliga mindre vägar till motorväg, och upplevde ljudnivån som genomgående låg. Märkte inget vinande från panoramataket alls.

När det kommer till plastigt så är det ingen uppfattning jag delar alls. Däremot så tycker jag känslan mellan Momentum och Insctiption är monumental! Knappt så jag tror att det är samma bil. Både på in och utsidan känns bilen helt annorlunda. Tycker Volvo lyckats oerhört bra med utseendet och känslan i bilen. När jag sätter mig i en bil ur 60 och 70-serien så känns dessa bilar som en tripp tillbaka till 90-talet helt plötsligt. Jag är dock lite kluven till Stolarna i 90-serien. Det krävs Inscriptionstolarna för att dom skall vara sköna att sitta i, samt dynförlängningen. Stolarna som satt i Momentumbilarna var direkt gräsliga. Nu har jag inte kört en längre sträcka i en bil ur 90-serien, men rent spontant så tror jag faktiskt att de "gamla" stolarna är något skönare.

Jag upplever infotainmentsystemet som lite krångligt att hitta det man vill, men man vänjer sig väl. Borde som någon tidigare skrev att vid starkt solljus öka ljusstryrkan på skärmen så man ser tydligt vad det står. Det är ju ingen mobiltelefon med begränsad batteristyrka så jag ser ingen anledning till att det inte skulle vara möjligt att lösa.

Däremot så är jag fortfarande förbannad över att T5 inte går att välja med AWD. Rent av idiotiskt.
av Gorban
Jag kan bara säga att efter att ha provkört en V90 D5 Inscription kände jag att min BMW 520d kändes gammal. Allt är fräschare i Volvon men den kan inte ge riktigt samma känsla när det gäller väghållning och inte samma respons i styrningen som BMW:n men Volvo är helt klart ok.

Jag tänker på första inlägget i den här tråden om att styrningen är trög och att man känner vägskarvarna. Det är ju en anpassning från det amerikanska väghållningsidealet till det tyska och Volvo liknar nu BMW, Audi och MB på den här punkten. Jag kommer ihåg Volvo 740. Det var ju mer som att köra båt än att köra bil.
av Amli
Intressant hur olika folk upplever bilen. De som verkar ogilla den mest tycks vara de som själva kör de äldsta bilarna. Det får mig att undra om det är den klassiska, lite bittra "det var minsann bättre förr..." eller är det jämfört nya tyska premiumbilar?
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Som KrilleW skriver, jag håller med om skillnaden i steget från momentum till inscription. Någon mer som noterat detta?
Momentumstolen är ju inte kul alltså, samt täcklock/jalusie i taskig svart plast och dörrsidor i tyg.
Summum på de gamla är ju trevligt men förändrade ju inte biltypen riktigt på detta sätt som med S/V90.
Kommer detta leda till en massa manuella D3 inscription utan lull-lull på gatorna?
Användarvisningsbild
av V9097
W.A.P.E. skrev:Som KrilleW skriver, jag håller med om skillnaden i steget från momentum till inscription. Någon mer som noterat detta?
Momentumstolen är ju inte kul alltså, samt täcklock/jalusie i taskig svart plast och dörrsidor i tyg.
Summum på de gamla är ju trevligt men förändrade ju inte biltypen riktigt på detta sätt som med S/V90.
Kommer detta leda till en massa manuella D3 inscription utan lull-lull på gatorna?
Jag håller verkligen med. Inscription gör enorm skillnad, men det krävs nappaläder också för att jag ska få den där riktiga wow-känslan
Användarvisningsbild
av VolvoB20
W.A.P.E. skrev:Kommer detta leda till en massa manuella D3 inscription utan lull-lull på gatorna?
Nästan alla säljs ju som tjänstebilar, så det beror helt på hur Volvo lyckas pressa in dem i tjänstebilsnormen. Dock tror jag tjänstebilsflottans förare prioriterar automatlåda högre.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Tänkte jag uppdaterar med resultat av min &qu[…]

Har samma bekymmer och liksom lennarte fungerar tr[…]

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]