filippb skrev:Tack för info, kollade närmare på RTTI som verkar komma från Inrix. De har även egen navigationsapp så jag gjorde lite tester för att jämföra den med Waze m.fl. Väldigt tydligt hur appen visar att vägen är "grön" men väl där står man i en stillastående kö. Jag börjar fundera om inte Inrix får deras data från Taxibilar, man börjar ju misstänka det när man står där och ser hur taxibilar bränner förbi i bussfilen, i deras värld är ju vägen "grön".
Sensus navi är helt enkelt inte för mig som pendlar dagligen och vill ha den snabbaste vägen hem. Har man inte bråttom för att hämta barnen etc så duger Sensus fint och ser såklart mycket trevligare ut i förardisplayen och HUD.
RTTI får informationen från andra bilar med RTTI och från mobiloperatörerna som kan mäta flöden med hjälp av hur mobiltelefoner flyttar sig mellan master. Det finns säkert fler källor. Informationen finns inte för alla vägar men för större trafikleder.
När jag fick min nuvarande bil 2013 så fanns det inte så mycket trafikinfo i Göteborg men numera får jag en bra överblick över köerna in till stan. Jag har många gånger valt alternativa vägar för att inte fastna.