Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Amerikanska suv:ar känns som en egen nisch inom entreprenad, långt bortom GL och XC90 kundkrets. Jag har aldrig förstått varför de är så dyra som nya och beg, men de har sina köpare, oftast i truckerkeps och tatueringar. Ofta ser man ju dom köra något enormt tre axlat släp skyhögt över hastighetsbegränsningarna med något värdefullt under den lika enorma aluminiumkåpan.

Nej, jag tror du är som klippt och skuren för GL 2013. Du får ju både lyxen och bruxigheten i en perfekt kombination. Och jag är avundsjuk att jag inte står i samma angenäma valsituation. Man kan förresten tycka att det är märkligt att GL inte finns i en elhybridversion. Jag var helt säker på att det skulle komma vid den senaste uppdateringen.
av aka06iah
Lövet skrev:Vilken motor är det som är aktuell? Jag har kört ML350 bensin (samma generation som GL men 5-sits) och visst lät motorn skönt men det hände inte särskilt mycket och vi snittade 1.6 liter milen. Det känns inte så modernt idag.
Det är V6-dieseln från Mercedes på 3L jag har kikat på, och i XC90 är det D5 VEA jag tänker på.

Jag körde en Chevrolet Suburban 1600 mil i USA för 5 år sedan, och blev helt förtrollad av utrymmena,den lulliga komforten, att sitta högt och att jag om jag ville kunde köra den på strax under (!) milen på långkörning. Sedan dess har det hänt mycket, och från 2015 års modell är mycket utbytt och uppfräschat. Provkörde en 2015 förra året, jäklar vad mycket tightare allt kändes, motor, växellåda och komfort. Men småstadskörning med V8 kostar alltid! Jag vill egentligen ha en Suburban, men kommer nog aldrig äga en. Så frågan är om det är XC90 -15 eller GL 350 Bluetec -13 som är det bästa substitutet...
av Amli
aka06iah skrev: Jag har inget emot bluetooth, men har insett jag värdesätter utrymmen, ljud- och åkkomfort, motor, växellåda etc. högre än de senaste typerna av körhjälpmedel, parkeringskameror och sånt.
Då tror jag precis som Stringerbell att GL är en perfekt bil för dig. Den är extremt svårslagen på de punkter du värdesätter.
aka06iah skrev: Och kraften i motorerna, hur de upplevs av de som kört båda vore väldigt trevlig att höra mer om!
Jag har bara kört GL med 450 motorn men jag däremot kört den mindre ML med 350 och där passar den perfekt. Jag håller drivlinan klart högre i Mercedesen än 4:an i D5:an. Den är inte direkt ett prestandamonster men den har en oerhört fin och mjuk gång. Värdigt en premiumbil i den klassen. D5-motorn är enligt mig den absolut största akilleshälen i XC90. Den är tunn, orkeslös och låter illa.
av Mwi
crumpets skrev:GL är väl så nära en europeisk suburban man kommer, om än lite lyxigare. Bara att slå till i ditt fall!
Nja den tillverkas ju i Alabama så den får väl klassas som amerikansk.
av aka06iah
Amli skrev:XC90 är garanterat klart billigare i alla ägande kostnader.
Det här är en väldigt intressant fråga, hur mkt tror ni det skiljer i kostnader som i direkt form drabbar plånboken utslaget på några år på en 3 år gammal Mercedes GL 350 Bluetec v. en i princip splitter ny Volvo XC90 D5?

- Bränsle, skatt, försäkring, service/reparationer, däck och allt sådant? Vad kan det skilja, OM det nu skiljer?? Jag tror personligen att det är dyrare att ha Mercan, men kul med fler gissningar och/eller råa fakta! :)
av Lövet
Skatt och försäkring kommer vara dyrare än Volvon. Men det är småpengar i sammanhanget. Ett par tusenlappar om året kanske. Din bil kommer kosta ~100 tusen per år i värdeminskning...
Användarvisningsbild
av StringerBell
Lövet skrev:Din bil kommer kosta ~100 tusen per år i värdeminskning...
Tysken eller svensken?
av Lövet
Framförallt svensken men jag undrar om inte tysken kommer ligga nära den nivån också. Kolla vad 6 år gamla GLs kostar.
av aka06iah
Nä, det är inga billiga bilar att äga, det är ett som är säkert. Men när man väl har bilen där hemma i garaget och börjar använda den, vad tror ni om de löpande utgifterna detta två jämfört? Om vi pratar månadsutgifter, som ju kan slås ihop till årsutgifter... Om vi bortser från värdeminskningen, hur mycket tror ni att det kan/bör skilja i ren drift, dvs. skatt, försäkring, bränsle, däck, service, reparationer, reservdelar och allt det där som ger en utgift i plånboken.

@klacken, @vjohnj : Tack båda! Drog ett var[…]

låg tomgång v70 04a

Sitter det inte tomgångsmotor/ventil på[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]

Tack som tusan för alla bra svar! Men tyv&[…]