Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wolv
Davajn: Om du bara har 1 mil till stan klarar du tur och retur med lätthet under hela året skulle jag säga. Mitt personliga "rekord" är 32 km på ren el och då i 80-90km/h mestadels. Normalt sett kommer jag runt 25km och 2-3 km kortare under vinterhalvåret.

Jag kan bekräfta XC90_Executive's siffror för blandad körning. Med ett oladdat batteri kommer man lätt under litern i motorvägsfart, även om man står på lite. Med farthållaren på 130 så ligger jag strax under litern i förbrukning. Det är riktigt bra!
Senaste tankningen gjordes för nästan 4v sedan och har kört 85 mil sedan dess. Har fortfarande 1/3 tank soppa kvar. Snittförbrukning: 0.4l/mil. :D

Jag har haft min bil sedan december och är totalt sett mycket nöjd, 9 rattar av 10. Har haft lite bekymmer med bromsar (nya skivor) och hybridsystemet, men Volvo har varit väldigt serviceminded och löst problemen snabbt. I motorvägsfart hade det varit bra om man hört lite mindre av däckljudet. Jag har något irriterande gnissell i någon panel som bara verkar dyka upp under vissa förhållanden som jag hoppas kunna lösa.
av JimmyK
wolv skrev:Davajn: Om du bara har 1 mil till stan klarar du tur och retur med lätthet under hela året skulle jag säga. Mitt personliga "rekord" är 32 km på ren el och då i 80-90km/h mestadels. Normalt sett kommer jag runt 25km och 2-3 km kortare under vinterhalvåret.

Jag kan bekräfta XC90_Executive's siffror för blandad körning. Med ett oladdat batteri kommer man lätt under litern i motorvägsfart, även om man står på lite. Med farthållaren på 130 så ligger jag strax under litern i förbrukning. Det är riktigt bra!
Senaste tankningen gjordes för nästan 4v sedan och har kört 85 mil sedan dess. Har fortfarande 1/3 tank soppa kvar. Snittförbrukning: 0.4l/mil. :D

Jag har haft min bil sedan december och är totalt sett mycket nöjd, 9 rattar av 10. Har haft lite bekymmer med bromsar (nya skivor) och hybridsystemet, men Volvo har varit väldigt serviceminded och löst problemen snabbt. I motorvägsfart hade det varit bra om man hört lite mindre av däckljudet. Jag har något irriterande gnissell i någon panel som bara verkar dyka upp under vissa förhållanden som jag hoppas kunna lösa.
Vad har du haft för problem med bromskivorna? Är det gnissel eller vibrationer?
av wolv
JimmyK skrev:Vad har du haft för problem med bromskivorna? Är det gnissel eller vibrationer?
Både och, men gnisslet försvann med vintern. Bytte dem p.g.a. vibrationer. De hade blivit skeva av någon anledning.
av JimmyK
wolv skrev:
JimmyK skrev:Vad har du haft för problem med bromskivorna? Är det gnissel eller vibrationer?
Både och, men gnisslet försvann med vintern. Bytte dem p.g.a. vibrationer. De hade blivit skeva av någon anledning.
Var det mindre eller kraftiga vibrationer?
Var det skivorna bak som byttes?
Blev felet avhjälp med byter?

Min vibrera vid lättare inbromsningar eller når den adaptiva farthållaren bromsar in mjukt.
av wolv
Det började med mindre vibrationer, men blev successivt kraftigare. Det var de främre skivorna som byttes och sedan dess är vibrationerna helt borta.
av JensAxel
Har haft min T8 i fyra månader och är helnöjd! Hade en felindikering på en dolda-vinkeln-sensor men det åtgärdades snabbt med uppdaterad mjukvara. I höga farter på dålig asfalt kommer en del däckljud in, men annars tucker jag den är tyst. Eventuellt bidrar Active Noise Cancelling som är standard i T8 till det.
av Amli
Jag har äntligen fått möjligheten att provköra en T8 och det är verkligen en fantastiskt fin bil! Avsevärt mycket trevligare och spänstigare än D5.

Jag har bara en anmärkning på bilen och det är en ganska stor sådan som förvånar mig att jag inte läst någonstans och det är Torque Steeringen vid hårdare accelerationer. Det rycker och drar i framhjulen som vilken turbomatad FWD bil som helst och känns ruggigt ovärdigt en sådan i övrigt fin bil.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det det enda negativa med bilen enligt mig. Jag har dessutom Polestar-mjukvaran i, så ännu mer hästar ska ner via framhjulen.

Testade när det var fuktigt ute. Jag har alltid det Individuella körläget i. Valde AWD på drivlinan och Power-läget på fjädringen. Inget spinnande med framhjulen trots blött på marken. Däremot drar den en jäkla massa soppa då! :wink:
av Davajn
Blev ingen XC90 T8 för att ersätta min oturs/problemföljda D5:a. Vågade ärligt talat inte chansa på få en likadan bil med barnsjukdomar.

Går tillbaka till xc70 träsket med 5cyl dieseln och låter nya plattformen mogna ett tag. Kommer inte sakna vea diesel fyran iaf 8)

Brumm brumm :mrgreen:
av SundanceKid
Davajn skrev:Blev ingen XC90 T8 för att ersätta min oturs/problemföljda D5:a. Vågade ärligt talat inte chansa på få en likadan bil med barnsjukdomar.

Går tillbaka till xc70 träsket med 5cyl dieseln och låter nya plattformen mogna ett tag. Kommer inte sakna vea diesel fyran iaf 8)

Brumm brumm :mrgreen:
Många som är missnöjda med just dieslarna. Varför?
Har 5 bekanta med nya dieslarna och alla har sagt negativa saker om dem.

Min ligger still mitt emellan som den ska vid va[…]

Stort tack igen för den här genomgå[…]

Inga felkoder som kommer? Kolla så inte […]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standa[…]