Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Bensin/gas. Det har det väl alltid varit?
Därav det upphöjda bagagegolvet pga extra tank.
Användarvisningsbild
av snepo
grillchips skrev:Bensin/gas. Det har det väl alltid varit?
Okey kallas inte etanol bilar också för Bifuel. Inte så insatt i detta. Är det billigare att köra på Gas? Är det skattefördelar,typ som miljöbilar.
Användarvisningsbild
av grillchips
Etanolbilar kallas Flexifuel, iaf den jag har. Vet inte om det är Fords påhitt eller ej.
Användarvisningsbild
av snepo
grillchips skrev:Etanolbilar kallas Flexifuel, iaf den jag har. Vet inte om det är Fords påhitt eller ej.
Ja så var det ja. Tror har sett Fordar med det namnet
Användarvisningsbild
av AndreasThn
snepo skrev:
Okey kallas inte etanol bilar också för Bifuel. Inte så insatt i detta. Är det billigare att köra på Gas? Är det skattefördelar,typ som miljöbilar.
Ligger på en milkostnad runt 7:- med min vid blandad körning.
Användarvisningsbild
av snepo
AndreasThn skrev:
snepo skrev:
Ligger på en milkostnad runt 7:- med min vid blandad körning.
okey ungefär som min diesel då.
Användarvisningsbild
av joel80
Snepo, lyckas du få en 2.4D att gå under 0.6l/milen är du duktig..boch måste köra med ägg under pedalen!

Jag körde rätt snålt med min V70 D3a -13 Manuell och hamnade strax över 6.0l/100km på 8500mil. Mätt vid pump.. Färddatorn visar inte alltid så exakt.
Runt 8.50kr per mil i snitt blev det.. Just nu är dieseln lite billigare än totalt under dom år jag räknade.

Nu snittar jag 0.3l/mil.. Plus nån kwh. Skulle bli mindre dielsel med färre långresor. :)
Användarvisningsbild
av snepo
joel80 skrev:Snepo, lyckas du få en 2.4D att gå under 0.6l/milen är du duktig..boch måste köra med ägg under pedalen!

Jag körde rätt snålt med min V70 D3a -13 Manuell och hamnade strax över 6.0l/100km på 8500mil. Mätt vid pump.. Färddatorn visar inte alltid så exakt.
Runt 8.50kr per mil i snitt blev det.. Just nu är dieseln lite billigare än totalt under dom år jag räknade.

Nu snittar jag 0.3l/mil.. Plus nån kwh. Skulle bli mindre dielsel med färre långresor. :)
Jag skrev ungefär som min diesel. Ligger mellan 0,6-0,7,mätt vid pump. Dieselpriset 12:83 här istan. Jag har mätt förbrukningen vid pump fyra gånger. tre första mätningarna låg mellan 0,55-0,58. Fjärde mätningen 0,68. Dock nästan bara landsväg tre första mätningar. Nästan bara stadskörning fjärde mätningen .Kanske chippet gör att den går snålar,när jag normalkör. Ägg under pedalen. Lite så är det nu,jämfört med förra bilen .Vill ha så låg förbrukning som möjligt. Men jag håller hastigheten. 120 på motorväg. Det går att snålköra,om man planerar sin körning.
Användarvisningsbild
av snepo
joel80 skrev:Snepo, lyckas du få en 2.4D att gå under 0.6l/milen är du duktig..boch måste köra med ägg under pedalen!

Fylls det inte på el,när man kör motorväg. Är det endast bromsarna som tillför el. Förutom eluttag då?
Användarvisningsbild
av joel80
Snepo
Man kan välja ett läge i bilen som "fyller på" el upp till 20km eldrift.. Men då går ju såklart förbrukningen upp eftersom man använder motorn till att ladda. Istället för runt 6-6.5l/100km i 110km/h går det då upp till 1-1.2l/100km... Jag är väldigt tveksam till att det i slutänden spar bränsle.
Använt det nån enstaka gång för att få upp 5-10km för att kunna glida stadskörning tyst på slutet av en längre resa. Men för det mesta bäljer jag istället att gå över i "save"-läget när det är 20km kvar om jag vill ha till slutet av resan... Då laddar den inget från motorn utan håller bara laddningen.. I lägre hastigheter och vid inbromsningar kan den ändå gå över till eldrift då.

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]