Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mccartney skrev:Kan det inte var fenomenet med bredare däck som ökar bullret? Antar att däcken är bredare på xc90 än xc70.

Det är inte bredden som bullar utan profilen. SKa man envisa med att köra 78-tums fälgar med inget gummi alls mellan fälgen och asfalten så låter det satan.
VolvoB20 skrev:
Mccartney skrev:Kan det inte var fenomenet med bredare däck som ökar bullret? Antar att däcken är bredare på xc90 än xc70.

Det är inte bredden som bullar utan profilen. SKa man envisa med att köra 78-tums fälgar med inget gummi alls mellan fälgen och asfalten så låter det satan.
Vilka av de däck som finns att välja för XC90 i dagsläget rekommenderas isf? För att få så lite buller som möjligt..
bjornw skrev:Har skrivit om det förut och det är en av de största plumparna på XC90. En bil i den klassen ska vara tyst. Efter att ha kört den med vinterdäck blev jag lite lugnare men det är inte helt bra ändå.

På visningen av S/V90 surrade jag med en Volvo-snubbe om ljudnivån och han påstod att de lägre bilarna var tystare, de har mindre hjulställ som är bättre avvibrerade. En högre bil kräver en hårde sättning enl honom. Jag tycker det delvis låter som bortförklaringar, förmodligen tog tiden slut så de hann inte ta fram bra lösningar på det.
Konstigt då att Q7 nya modellen är en a marknadens tystaste bilar... och amerikaanska jättebilar/SUV:ar brukar vara knäpptysta...
VolvoB20 skrev:

Nja, det är väl bredden också men framför allt tum...
av Davajn
Hjulens storlek har självklart betydelse, men det är konstigt att konkurrenterna klarar av att ha lågt kupébuller med samma storlek.... Nånstans har det prutats in på XC90 så är det bara!
Körde en RR Sport (MY16), den hade samma däck (Scorpion Verde) 21" som XC90s. Vägljudet var enligt min uppfattning väldigt jämlikt...kanske aningen tystare vid 50-80 km/h, men "ganska" bullrig den med från 110-140 km/h. Nästan överraskad över detta, trodde den skulle vara mycket tystare. Något som var mycket bättre var dock stötdämparna, de låter knappt jämfört med nya XC90.
Jag har gjort deal om vinterdäck på org 20 tum så får andra däck och tänker köpa några med lågt db till 22or. Hoppas det blir bättre. Beställt med ackustikrutorna också. På min bmw 530d touring åkte jag 275 20 tum bak och de lät väldigt lite. Kuhmo var det.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Tycker det är lite sorgligt alltihop. V70II var ju den första Volvon nånsin som kunde matcha tyskarna och Lexus när det gäller ljudkomfort. Nu tillbaka till samma läge som innan V70II, Volvon som alltid bullrar lite mer än tyskarna.... hur kunde det bli så här?

Sen att höga bilar skulle låta mer... en XC70 är ju lite tystare än en V70 och en bil med sportchassi, som är sänkt, låter mer än en utan, även med samma däck/hjul, så det resonemanget är svårt att köpa... jag befarar helt enkelt att även S90/V90 är bullrigare än premiumkonkurrenterna....

PH
av Davajn
Kan nog ligga något i att de har med upphängningen att göra.
För jag har en otroligt dålig väg in i byn där jag bor. I xc70in så tar den alla skarpa veck och gupp utan att det känns. I xc90in så får man ibland hårda slag.
Däremot tar xc90in längre och djupa ojämnheter bättre. Tror det är pga luftfjädringen.
Det medför att man ligger och letar "bra" spår med xc90in men i xc70in så bryr jag mig ej. Där är de rakt på som gäller.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hade lite tid över så tog mig en kik p&[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Ja, men när vågar man ge på max o[…]

Hej! Hur byter man till sån här panel? […]

3G släcks

Det finns ett simkort (fast, sk e-sim för sos[…]