Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
En längre review från Autocar där man även får se hur V90 körs med Pilot Assist:

av Lövet
Bild
Bilfeber som normalt sett torde föredra bensinbilar sågar T6 och föredrar D5. Illavarslande för "toppmodellen" men bra för dieseln.
http://feber.se/bil/art/350638/volvos_f ... /#readmore
Användarvisningsbild
av grillchips
" Det går att växla manuellt med växelväljaren men tyvärr har Volvo som de flesta andra tillverkare valt att lägga växlingen åt fel håll - putta spaken framåt för att växla upp och bakåt för att växla ned. "

Nu har jag bara kört manuellt i privat och jobb, enbart automat vid lånebilar (och de kan jag räkna på en hand), men hade detta inte varit trevligt att kunna ställa in själv åt vilket håll man vill manövrera spaken?
av Lövet
Jo. Nu är dessutom Volvo ganska ensamma om att ha växling åt det hållet. De flesta andra märken har insett (vilket motorsporten vetat om för länge sedan) att vid acceleration är det mer naturligt att dra spaken bakåt än framåt och vice versa.
av andersuw
Då gör ju Volvo rätt. När jag vill accelera snabbt växlar jag ned och drar då spaken åt mig. ;-)
av Lövet
Så här använder man en växelspak när man accelererar genom mer än 1 växel:
av Amli
andersuw skrev:Då gör ju Volvo rätt. När jag vill accelera snabbt växlar jag ned och drar då spaken åt mig. ;-)
En gång ja och i fart. Men från stillastående eller för att komma upp i fart måste du ju växla upp, eller hur ;)
Lövet skrev:Jo. Nu är dessutom Volvo ganska ensamma om att ha växling åt det hållet. De flesta andra märken har insett (vilket motorsporten vetat om för länge sedan) att vid acceleration är det mer naturligt att dra spaken bakåt än framåt och vice versa.
Är dom? Vilka mer än BMW har det så?
av Djungelbrand
Vad i hela friden läser jag... INTE led-blinkers bak?!?!?

Känns vansinnigt dumsnålt och omodernt!

//
Förbannad
Användarvisningsbild
av Derank
Tror inte bilförsäljningen av 90 serien kommer att hänga på en led blinkers, Vovo har inte varit den populäraste kombin i alla tider utan anledning..........
av Lövet
Derank skrev:Tror inte bilförsäljningen av 90 serien kommer att hänga på en led blinkers, Vovo har inte varit den populäraste kombin i alla tider utan anledning..........
Tror inte heller riktningen för det manuella läget i automatlådan kommer påverka heller. Det stora skiftet är väl snarare bakluckans lutning, ska bli intressant hur det tas emot. En del på det här forumet tror ju att bilen kommer bli osäljbar pga det. Det tror inte jag.
Luftfjädring V90

Lite skumt med luftfjädring endast bak som h[…]

Volvo gör ingen skillnad på olika klim[…]

Rek bytesintervall 12000 mil Vem rekommendera[…]

Allt du nämner som kan fela borde vara nytt i[…]