Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Volvojesus, vad hade du farthållaren inställd på?
av improwise
XC90_Executive skrev:D5 går jättefint! Men den är inte snabb. En T6 går minst lika fint, dvs vibrationsfri, bra växlingar osv, den är dessutom betydligt snabbare. Det går klart inte att jämföra förbrukning med en T8 med urladdat batteri, men en liten fingervisning ger det. Jag trodde att den skulle dricka mer än vad den gör. Jag har aldrig varit över 1 liter per mil i snitt. Högsta hittills är ca 0,85 och det var motorvägskörning med urladdat batteri.

Vilken typ av körning är det du gör mest? Inte tänkt på T8?
Jag trodde en T8 med tomt batteri var en T6 i praktiken eller sitter det inte en likadan T6a i den som i T6 modellen?

Dom tester jag sett av XC90 T6 verkar inte så imponerade över T6 motorn och verkar tom rekommendera D5 framför den vilket jag tycker är klart märkligt sett till siffrorna på pappret.
Användarvisningsbild
av Rillee
En T8 med tomt batteri borde ju bli slöare än en T6, den får ju släppa på ganska många extra kilon
av improwise
Rillee skrev:En T8 med tomt batteri borde ju bli slöare än en T6, den får ju släppa på ganska många extra kilon
Ja, det borde vara rimligt, dvs att en T8 med tomt batteri, iaf för stunden, är sämre än en vanligt T6
av wolv
Jag skulle tro att det är så här i teorin: En T8 i drift med ett tomt batteri är i praktiken en hybrid (-plugin alltså). Batteriet återladdas genom bromskraftåtervinning etc. vilken gör att man kan få ner förbrukningen i jämförelse med en T6.
Hur det är i praktiken vet jag inte.
av improwise
wolv skrev:Jag skulle tro att det är så här i teorin: En T8 i drift med ett tomt batteri är i praktiken en hybrid (-plugin alltså). Batteriet återladdas genom bromskraftåtervinning etc. vilken gör att man kan få ner förbrukningen i jämförelse med en T6.
Hur det är i praktiken vet jag inte.
Frågan är om det kan kompensera för den rimligtvis högre vikten som jag förmodar att en T8 har i form av batteri, elmotor osv?

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]