Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Escient
Jag är inne på min andra XC90 D5 Inscription. Den första byttes ut efter katastrofala kvalitetsproblem där bilen blev sönderskruvad och spenderade mer tid på verkstad än i min ägo. En anmärkning jag hade och fortfarande har, är att modellen är plågsamt högljudd i kupén. Både med 20' Continental dubbfria och med 21' Michelin. Jag spenderade några månader i lånebilar ur Volvos modellflora och tycker V70, V60 är betydligt mer befriade från vägljud.
av Tobbed
Min plan är att deala med min handlare och kanske kunna byta ut däcken som är på mot något bättre (antagligen mot en kostnad), men då vill jag ju gärna veta lite mer om vad som är bra och vad som är dåligt... :wink:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Kör XC90 T8. Just nu har jag vinterdäck på - 275/40 21" Hakka R2 SUV (friktionsdäck). Störs inte av något vägljud. Trots att motorn är knäpptyst. Vad jag förstår har T8 active noise cancelation som hjälper. Körde ca 2500 mil med D5 Inscription innan (med 21" sommar och 19" Hakka R2 på vintern) och den hade högre ljudvolym i kupén.
Användarvisningsbild
av Derank
Det är rent bedrövligt att Volvo inte klarar av att ljudisolera en bil, vad tänker man med.

Den enda riktigt tysta Volvo jag kört de senaste åren är v70 t4. V40 var olidlig så snart man passerade 70kmph. V60 hyfsad tyst i alla farter, xc60 olidlig över 120kmph. Uselt Volvo

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
av Tobbed
Amli skrev:Hur stora hjul har du beställt till din nya XC90?
Jag tog de vanliga 20-tumsfälgarna som fanns med i paketet. Känns som en ganska bra storlek. Vad har du? Vilka däck?
av wolv
Jag kör en XC90 T8, nu med sommarsulor, Michelin 20".
Jag kan ibland tycka att just vägljudet är väl högt. Men det kan bero på att den är så tyst i övrigt. Motorn hör man inte överhuvudtaget när den är varm och igång. Man skulle behöva testa andra bilar under samma tidpunkt på samma vägar, t.ex. Audi Q7. Jag vet i alla fall att bilen är betydligt tystare än min förra 2013 XC70 D4 med laminerade rutor.
av Amli
Tobbed skrev:
Jag tog de vanliga 20-tumsfälgarna som fanns med i paketet. Känns som en ganska bra storlek. Vad har du? Vilka däck?
Ja, det är en bra storlek. Risken för högt däckljud ökar ju större det blir. Jag har Pirelli Scorpion 285/40 21" på min Q7.
wolv skrev: Man skulle behöva testa andra bilar under samma tidpunkt på samma vägar, t.ex. Audi Q7.
Jag hade hemma just XC90 och Q7 (båda på 21" och luftfjädring) samtidigt och körde på samma platser när jag var i valet att köpa bil. XC90 är markant mycket mer högljudd än Q7. XC90 slår dessutom ganska osnyggt i gupp osv i jämförelse. Men det är inte XC90 som är högljudd utan Q7 som är extremt tyst. Jag har nog inte kört en tystare bil i ärlighetens namn.
Jag tror inte att XC90 låter mer än t ex X5, GLE (jag har iofs bara kört gamla ML) eller Touareg med samma däckstorlek.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Har på sommardäcken nu, 20tum fälgarna med michelin.
Standard dämpare och laminerade rutor (om det gör skillnad)

En del ljud blir det faktiskt när hastigheten överstiger 90-100 ungefär annars är det tyst

Tror alla bilar har noise cancel, iallafall diesel.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Nej Active Noise Control finns bara på bensinmotorerna. Men på XC90 T8 (bara på T8) finns det ett tillägg i ANC som sänker ljudnivån i kupén och ett annat som förstärker motorljudet. Funkar när bensinmotorn är igång.

Imorgon åker sommarhjulen på, som också är 21".

Kan vilken verkstad som helst byta tändningsl[…]

Vad är det för del på sista bilden[…]

https://www2.bilia.se/biltillbehor/teknik-och-bild[…]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]