Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tspe
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Jag köpte min D5 för det var den som man fick absolut mest hästkrafter--prestanda/krona mot Passat/Audi/BMW/Mercedes. (+215 hk, 2.1 Ton drag-kapacitet, AWD osv)

Nu gör premiumresan att man får minst hästkrafter--prestanda/krona mot Passat/Audi/BMW/Mercedes om man väljer Volvo

Vilken resa .....
Nja, nu överdriver du trots allt. Visst är V90 en bit dyrare än V70 men allt annat hade jag varit en stor överraskning. Tittade för skojs kull på V90 mot 5-serie Touring som exempel.

V90 D4 190 hk: 388 k
520d 190 hk: 394 k

V90 D5 AWD 235 hk: 428 k
525d xDrive 218 hk: 492 k

Detta är baspriserna och jag är rätt säker på att standardutrustningen på V90 är minst lika generös som på 5-seriemodellerna.

Fast en BMW 520d touring Business Comfort Edition ostar ju för oss som kör tjänstebil 332 250kr

http://www.bmw.se/sv/avdelning/erbjudan ... uring.html
av andersuw
tspe skrev:
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Jag köpte min D5 för det var den som man fick absolut mest hästkrafter--prestanda/krona mot Passat/Audi/BMW/Mercedes. (+215 hk, 2.1 Ton drag-kapacitet, AWD osv)

Nu gör premiumresan att man får minst hästkrafter--prestanda/krona mot Passat/Audi/BMW/Mercedes om man väljer Volvo

Vilken resa .....
Nja, nu överdriver du trots allt. Visst är V90 en bit dyrare än V70 men allt annat hade jag varit en stor överraskning. Tittade för skojs kull på V90 mot 5-serie Touring som exempel.

Detta är baspriserna och jag är rätt säker på att standardutrustningen på V90 är minst lika generös som på 5-seriemodellerna.

Fast en BMW 520d touring Business Comfort Edition ostar ju för oss som kör tjänstebil 332 250kr

Visst. Ingen köper till listpris, inte privatköparna heller. Men båda kundkategorierna får säkert bra rabatter hos Volvo också. Se t.ex. här. Så att jämföra listpriser ger ändå ett hum om prisskillnaderna.
av Granne
V9097 skrev:
Malmstroem skrev:Svårt att spå vad Polestar ger när varken motorn eller optimeringen är släppt ännu.

Om vi tittar på motorerna till 2016 V60 så är de flesta D3:or enkelturbo och D4:or dubbelturbo. Det är därmed hårdvaruskillnader på motorerna så en eventuell chiptrimmning blir inte nödvändigtvis speciellt effektiv.

Om vi tittar på 2016 V60 med VEA så ger RICAs stage 1 uppgradering till D3 enkelturbo ger 186 hk och till D4 dubbelturbo ger 231 hk.

Jag tror inte att Polestar till enkelturbo D3 i V90 kommer att ge några 190 hk. Det blir mindre, men hur mycket mindre är svårt att säga. 170-180 hk är min gissning.
För att krångla till det finns det två varianter av D3. En som ger 150hk/320Nm och en som ger 150hk/350Nm. Den senare används hittills bara i XC60 D3 och V60CC D3.
Vet någon vilket av dessa om kommer i V90, och om det skiljer något i hårdvara mellan de två D3-orna?
Enligt den finska prislistan blir det en enkelturbo (150hk/320nm) med 6 stegad Geartronic till D3:an.

https://volvofi.s3.amazonaws.com/hinnas ... to_V90.pdf
av Gorban
tspe skrev:
andersuw skrev:

Vilken resa .....

Jag kör idag BMW 520d xDrive. Jag har tagit in en offert på en V90 D5 AWD Inscription med rätt mycket utrustning. Om jag lägger på motsvarande utrustning på en ny 520d xDrive, i den mån den finns att välja, och räknar med det faktiska rabatterade nettopriset så blir BMW:n ändå dyrare än Volvon. Då talar vi om en BMW som är i slutet av sin livscykel mot en Volvo som är en hel generation nyare och i början av sin livscykel.
av andersuw
Gorban skrev:Jag kör idag BMW 520d xDrive. Jag har tagit in en offert på en V90 D5 AWD Inscription med rätt mycket utrustning. Om jag lägger på motsvarande utrustning på en ny 520d xDrive, i den mån den finns att välja, och räknar med det faktiska rabatterade nettopriset så blir BMW:n ändå dyrare än Volvon. Då talar vi om en BMW som är i slutet av sin livscykel mot en Volvo som är en hel generation nyare och i början av sin livscykel.
Ja BMW vet att ta betalt för extrautrustningen. Satt och jämförde med modeller i 5-serien innan jag köpte min (nästan) nya V70 i höstas. Vill minnas att det skilde en 70000 till Volvons fördel om man tittade på basmodellerna. Men när jag specat färdigt med den utrustning jag ville ha hade skillnaden ökat till det dubbla eller mer. Så att jämföra priser på basmodeller på V90 och 5-serien som jag gjorde i mitt inlägg ovan är att vara "snäll" mot BMW. ;-)
Användarvisningsbild
av V9097
Granne skrev:Enligt den finska prislistan blir det en enkelturbo (150hk/320nm) med 6 stegad Geartronic till D3:an.https://volvofi.s3.amazonaws.com/hinnas ... to_V90.pdf
Och som väntat ingen AWD med manuell låda :(
av Persvante
D3 torde räcka till för dom allra flesta, och AWD är helt onödigt enligt mig, det är min högst personliga åsikt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Persvante skrev:D3 torde räcka till för dom allra flesta, och AWD är helt onödigt enligt mig, det är min högst personliga åsikt.
Smaken är ju delad. Jag tycker motsatsen. Rejäl motor och bra drivlina, det räcker för mig. . Sen kan jag leva utan allt sum-flum-business-inscription-bling-bling-fling-flong-R-design plast styling och spoilers. ....

Men jag är ju motsatsen mot alla andra
Användarvisningsbild
av V9097
VolvoB20 skrev:
Persvante skrev:D3 torde räcka till för dom allra flesta, och AWD är helt onödigt enligt mig, det är min högst personliga åsikt.
Smaken är ju delad. Jag tycker motsatsen. Rejäl motor och bra drivlina, det räcker för mig. . Sen kan jag leva utan allt sum-flum-business-inscription-bling-bling-fling-flong-R-design plast styling och spoilers. ....

Men jag är ju motsatsen mot alla andra
D3 AWD måste vara den motorsvagaste AWD Volvo byggt hittills.
av andersuw
Är inte behovet av AWD helt en fråga om körförhållandena? Även om jag för egen del inte ser något behov av AWD har jag för den skull inga som helst problem att förstå att det kan vara viktigt för andra.

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]