Kraven är att laddaren ska ha mätare eller ha möjlighet att sätta i en mätare "tan modifikation" vad nu det betyder.
Om den har inbyggd sladd eller bara en kontakt för typ2 har ingen betydelse. Typ1-laddare har ingen bidrag, så har man en sån bil (där tillverkaren envisas med Asiatisk standard, t.ex Nissan och Otlander om jag sett rätt.) så får man sätta upp en typ2-laddare med typ2-uttag men köpa en typ2-typ1 -kabel, eller en adapter. Vi har en sån till jobbets Nissan E-NV200 så vi kan ladda från alla typ2-stolpar.
Volvo har typ2 på alla sina bilar.
Så här står det kring kraven:
Vilken typ av laddningsutrustning omfattas av bidraget?
Laddpunkten måste vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad, och vara utrustad med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2, som beskrivs i standarden EN 62196-2, eller av typ Combo 2, som beskrivs i standarden EN 62196-3. Fråga din leverantör av laddutrustning om du är osäker på om dessa krav uppfylls. Typ 2-standarden är den vanligaste för nyare elbilar inom EU, och därför omfattas inte laddboxar av typ 1 av bidraget.
Varför måste laddstationen vara förberedd för elmätning?
Det gör att det blir möjligt att se hur mycket av fastighetens el som används för laddningen av fordon. En separat redovisning av elanvändningen till elbilen/bilarna kan också användas till olika tjänster som exempelvis redovisning av elkostnader för att ladda företagsbil hemma, eller för att få fram kunskap för en förbättrad energideklaration.
Kan jag få bidrag för en laddbox som inte har en energimätare installerad?
Om utrustning för mätning och debitering inte redan finns på plats i laddboxen, ska laddboxen vara förberedd för att man internt i laddboxen (utan modifikation) ska kunna eftermontera utrustning för mätning och debitering. Det är inte okej att välja en laddbox som inte är utrustad eller förberedd på detta sätt. Det är inte heller okej att lösa mätningen genom att koppla in en extern mätare utanför boxen.
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... -och-svar/