Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
EjS skrev:Kan man köpa grön el (a-kraft, vind, vatten osv.) i Sverige.

Annars spelar det ju ingen roll om man åker el eller diesel.
Om man har andra avsikter än enbart miljöaspekt så är det ju inte bara om det är grön el eller som har betydelse.
Jag kör mycket korta sträckor och kan ladda gratis både hemma och på jobbet. Detta innebär att jag får väldigt låg milkostnad eftersom bränslet är gratis. Man behöver ju dock köra rätt många mil för att det ska bli ekonomiskt försvarbart i det stora hela med tanke på merkostnaden för en privatperson i inköp.
Användarvisningsbild
av EjS
KrilleW skrev:
EjS skrev:Kan man köpa grön el (a-kraft, vind, vatten osv.) i Sverige.

Annars spelar det ju ingen roll om man åker el eller diesel.
Om man har andra avsikter än enbart miljöaspekt så är det ju inte bara om det är grön el eller som har betydelse.
Jag kör mycket korta sträckor och kan ladda gratis både hemma och på jobbet. Detta innebär att jag får väldigt låg milkostnad eftersom bränslet är gratis. Man behöver ju dock köra rätt många mil för att det ska bli ekonomiskt försvarbart i det stora hela med tanke på merkostnaden för en privatperson i inköp.
Det är också det jag menar. Jag kan tanka al den diesel jag vill gratis när jag först skattas på tjänstebilen. Och bil bestämmer jag också själva så länge jag orkar betala skatten.

Så hybrid vore ju attraktiv ur miljösynpunkt - fast i Danmark vet jag inte om jag tankar el från kol, vind, a-kraft osv. Det är spotmarknad allt ihop. Och om jag tankade vind skulle en annan väl vara tvungen att tanka kol?
av wolv
Jag är imponerad över hur effektiv den här bensinmotorn är i den här stora tunga bilen. ToR till McDonalds för upphämtning av nödmiddag (kidsen har kräksjuka...), 2.8 mil. Jag startade med nästan tomt batteri och körde på Save hela vägen, förutom sista 1.5km då jag körde Pure. Landade på 8.45l/mil.
Kanske inte ser så imponerande ut, men eftersom jag för en gångs skull var själv i bilen passade jag på att köra som en biltjyv. Gas eller broms! :twisted:
Användarvisningsbild
av joel80
Gissar att du menar per 100km.. ;)
Har man nästan tomt batteri ska man inte köra save om man vill köra snålt. Då laddar bilen ju upp batteriet till ca 20km eldrift med hjälp av bensinmotorn.. Blir inte alls speciellt ekonomiskt. Skulle du kört i hybrid-läget hade du troligen hamnat betydligt lägre.

När det gäller elen så är även europeisk elmix bättre för miljön än diesel eller bensin. Svensk elmix är väldigt mycket bättre. Grön el gör nästan desamma eftersom kärnkraft (som jag inte förespråkar p.g.a riskerna och stora konsekvenserna vid olyckor) har lägre co2-utsläpp än både vatten och vindkraft. (byggutsläppen inräknade alltså)

Ska man jämföra el mot t.ex bensin måste man komma ihåg att ta produktionsutsläppen även för bensin... Inte bara utsläppen vid förbränningen i bilen.
Användarvisningsbild
av joel80
snoddasD5 skrev:Hur mycket ström tar laddaren i timmen? och hur länge tar det och ladda bilen fullt.
Beror ju på vad du ställer den på.. (anpassat för vad du har för säkring.)
Men min V60 laddar jag med 16A (3.7kw) hemma och då tar det ca 3h att ladda fullt. Sen drar bilen knappt 2kwh/mil. På vintern och på motorväg ca 3kwh/mil.
Batteriet i min bil ligger på ca 11.5kwh om jag kommer ihåg rätt.. Men man kan bara utnyttja ca 9kwh eller nått sånt. Systemet hat väl nån slags spärr för att man inte ska kunna tömma det helt.. Då håller det betydligt längre.

Min milkostnad ligger på ca 1.40kr/mil på el. Jag har billig el hemma.. Hoppar mellan bolag och ligger nu på ca 70öre/kwh inklusive alla avgifter och skatter.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
snoddasD5 skrev:Hur mycket ström tar laddaren i timmen? och hur länge tar det och ladda bilen fullt.
Hur mycket ström den tar beror på vad elkontakten klarar av. I bästa möjliga förhållanden tar det ca 2,5h att ladda fullt.
av wolv
joel80 skrev:Gissar att du menar per 100km.. ;)
Har man nästan tomt batteri ska man inte köra save om man vill köra snålt.
Sorry, per 100km menar jag naturligtvis :)
Absolut, Hybrid hade gett mig en lägre förbrukning. Jag körde Save igår för att jag ville känna lite mer på bensinmotorn och för att få en uppfattning hur mycket den sörplar i sig utan hjälp från elmotorn.
Användarvisningsbild
av joel80
Fast du får sämre kraft i bensinmotorn och fel siffror om du kör i save... I allafall så länge batteriet har under 20km kvar. Då tas kraft från motorn till att ladda batteriet.. Samt att förbrukningen ökar mot för att enbart köra på bensin (utan att ladda).
I hybridläget med lågt batteri går motorn så gott som vara på bensin.. Endast vid stopp/inbromsningar kan den då gå över på el.
Användarvisningsbild
av joel80
Ni som hämtat ut bilen sen december och framåt.. Har ni fått ut suppermilköbilspremien och hur lång tid tog det isåfall från uthämtning?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Och en sak till: notis-ljudet från Google-as[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]