Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
VolvoB20 skrev:I sommar blir det en tur runt Transylvanien. Jag undrar hur snabbt assistans kommer fram dit, om jag ens klarar av att förklara hur de ska köra för att hitta mig om man får punktering.
VoC fixar ju positionen. Men om det löser problemet är en annan femma. Jag tror mera på reservhjul än Volvo Assistans i Transsylvanien. ;-)
av andersuw
VolvoB20 skrev:PS, V60 är ju helkass, finns ju inte ens plats för ett däck om man nu köper ett själv.
Jo i just det fallet finns det faktiskt en tillbehörssats som löser problemet.

http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 83020/2012

Men man får ju inte in så värst mycket mer under luckan i lastgolvet när reservhjulet är på plats.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:PS, V60 är ju helkass, finns ju inte ens plats för ett däck om man nu köper ett själv.
Jo i just det fallet finns det faktiskt en tillbehörssats som löser problemet.

http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 83020/2012

Men man får ju inte in så värst mycket mer under luckan i lastgolvet när reservhjulet är på plats.
Aha. Då hade jag fel... Det gå alltså att gå plats med reserv under luckan. Det låter ju suveränt.
av Amli
Var glada att ni inte har en Audi Q7 i så fall. Så här ser det ut om man vill ha reservhjul på en sådan... :shock:

Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Antar att det är samma setup på S90/V90, Gött ,,,,, Blev ju lite orolig att volvo plötsligt dumpar allt funktionellt och praktiskt.

Att det är tillval är ju fine. Då kan ju den som aldrig skulle nedlåta sig till att smutsa ned fingrarna med att byta däck själv skippa däcket, och de som vill ha lite extra säkerhet kan välja till det.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Men det är ju OK, för Q7 är ju en ytte-pytte liten liten billig och snål micro-bil och då får man väl acceptera att reservhjuket inte ryms ...
Amli skrev:Var glada att ni inte har en Audi Q7 i så fall. Så här ser det ut om man vill ha reservhjul på en sådan... :shock:

Bild
Användarvisningsbild
av MartinS
andersuw skrev:Till V70 kostar det 700 för reservhjulet och 120 för domkraften vid nybilsköp.
Från MY17 kostar domkraften 500kr, när den tidigare kostat 120kr. Ganska rejäl prishöjning..... 400%...
av mikebike
Jag har en (1) gång på 37 år fått en punktering som gjort att bilen var okörbar. Några gånger har jag fått "smygpunka" som gått att temporärt lösa med kompressor.
Värre än avsaknaden av domkraft och reservhjul är att verktyg för att dra åt muttrar/bultar också saknas.
Jag lånade en gång en Porsche Panamera som vänster framhjul lossnade på under färd. Jag upptäckte det i tid, men hade inte möjlighet att dra åt bultarna....

I mina bilar finns alltid verktyg, men numera inget reservhjul.
av andersuw
mikebike skrev:Jag har en (1) gång på 37 år fått en punktering som gjort att bilen var okörbar.
Samma sak gäller mig. Men eftersom jag inser att den prediktionsförmåga detta faktum ger är rätt begränsad är mina bilar ändå försedda med reservhjul.
Luktar avgaser i kupen

Jag gissar att det är den här slangen[…]

Beställa ny V90 T6 recharge

Komfort ja... Jag gick från XC70 till XC90. […]

Gäller tidigare modeller som jag först&a[…]

Elpriset

Jag gjorde en liknande uträkning enligt lenna[…]