Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Magnus70
Hej,
Det är som någon påpekade att bränslekostnad inte är någon fråga, men en D5a drar förmodligen mindre än en T6a och därigenom slipper man tanka så ofta.
Dock är karaktären på motorn en viktig faktor och efter en Audi A6a med 313 hk diesel samt nu en XC70 D5a, så är jag mer sugen på en bensinare :)
Men nackdelen är mitt körsätt, gillar att köra fort.
Med vänlig hälsning
Magnus
Användarvisningsbild
av TommyP86
Enda anledningen att välja en diesel i s/v90 lär vara tankvolymen och det faktum att mindre bränsle åtgår i diesel. Själv har jag alltid önskat mej en 80-90L tank i volvo, men icke.
Användarvisningsbild
av Perra83
Körde en XC60 D5 220HK R-Design. Sportläget märktes inte. Finns nog inga likheter med min D5 VEA med Polestar. I sportläge svarar motorn omedelbart. I 210 på mätaren växlade lådan ner til sjuan när jag gasade fullt.
T6 har ju vridmoment som en D2 :lol:
Svårt med provkörning av en T6 VEA. Säkert en trevlig maskin.
Användarvisningsbild
av Strebern
Har provkört XC90 med D5:an, och det var väl bland det tråkigaste jag nånsin kört, superslö, ingen karaktär, låter stressad.

Kör själv en V60 med nya T6-motorn, väldigt rolig motor. En mycket lättare bil än en XC90/V90, visst, MEN: Vill du ha någon form av "kul" vad gäller karaktär, upplevelse och ljud, så är det T6:an som gäller istället för D5. Brukar dock vara en ekonomifråga. Så har du pengarna = T6, annars D5.

Min bil drar på landsväg, med ECO-läge i, men med förbrukare i övrigt på, runt 0,65 på långkörningar. Pratar vi mest motorvägskörningar i 110 km/h så pratar vi runt 0,8. För en bil som väger 200 kg mer, så får man väl plussa 0,1 antar jag?

Och det där med vrid: D5:ans högre vrid är helt meningslöst om man ställer det mot T6:ans motor, T6:an gnuggar ju däck upp till 100 km/h (den är spärrad på nåt vis för att inte spinna bort allt), så nog finns det kräm så det räcker, drar man tunga släp får man vara behärskad, man märker inte ens att man har släp vilket känns lite jobbigt för dragkroken... Bilen är på något vis spärrad/begränsad upp till ca 100 km/3:e växeln, efter det ger den full effekt, det är som att trycka på en turboknapp. Ni som kört BMW 535d od vet vad jag pratar om.
Användarvisningsbild
av Strebern
Vill även lägga till: Ni som kör D5, prova en T6 så slipper vi dessa diskussioner. :D
Användarvisningsbild
av Perra83
Strebern skrev:Vill även lägga till: Ni som kör D5, prova en T6 så slipper vi dessa diskussioner. :D
Skulle gärna köra en T6. Volvohandlaren här i stan tar bara hem begagnade bilar från Volvobil el va det heter. T4 och D4 är det som gäller med max summum utrustning. Kunde inte ens prova en V60 med D5 VEA innan jag beställde bilen.

Va bilen drar rakt fram är väl ändå riktigt ointressant. Det är först vid pumpen man får en aning.
T6 är nog absolut bästa motorn men bara 1% förstår det.
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Strebern skrev:Vill även lägga till: Ni som kör D5, prova en T6 så slipper vi dessa diskussioner. :D
Man kan ju gå ut och prova vilken bensin som helst så märker man direkt att Diesel ska det vara.
Användarvisningsbild
av MartinS
snoddasD5 skrev:
Man kan ju gå ut och prova vilken bensin som helst så märker man direkt att Diesel ska det vara.
Ja det är så smidigt att man får petroliumbaserad handkräm på köpet när man tankar ;-) Nej usch och fy för olja, bensin är trevligare i alla avseenden förutom ekonomiskt...
Användarvisningsbild
av Perra83
Alla har såklart olika prioriteringar.
2010 när ja köpte min första diesel en S60 D5. Innan hade ja haft fyra bensin turbo femmor. Tyckte D5:an gick kanonbra. Gick även väldigt snålt när man körde efter skyltarna och så hade den såklart dieselvärmaren. Då hade jag inte ens motorvärmarstolpe vid lägenheten. Det där riktigt flåset på höga varv fick ja såklart inte med D5:an men den grymma orken på låga varv oavsett växel var svårslagen.

Nu med nya D5:an saknar jag de gamla bensinarna ännu mindre. 0-100 på 6.4s är den snabbaste standardbil jag har ägt. Värmare sitter standard.
T6 har inte varmaren som standard?
T6 är såklart lite dyrare i inköp men inte jättemycket egentligen.
Hade inte bilen rullat 6mil till och från jobb varje dag hade en T6 varit intressant.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Tack så mycket för tipsen. Jag kollar d[…]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]