Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilmannen
Skall tydligen finnas en mjukvaruuppdatering sedan några dagar tillbaka som har med batteriet att göra. Min bil, som idag kan indikera lågt batteri trots att det är laddat, skall uppdateras inom kort.
av Amli
Bra att Volvo fixar problemen men när jag läser alla dessa mjukvaruuppdateringar i olika trådar som kommer till XC90 börjar det låta som en PC med Windows...
av bilmannen
Fick en lång förklaring på verkstaden om att batteriet, trots upprepade långkörningar, bara var laddat till ca 65 procent. Pga detta fungerade inte heller kupévärmaren (som jag annars fjärrstartar). Det föreslogs att bilen regelbundet kopplades till laddare om allt skulle fungera. -- Varför har bilen inte laddningsmätare om den nu är så känslig?
av Knatte
Har en 3v gammal XC90 2017 T6, luftfjädring, B&W ljudsystem mm. Har fått lågt batteri 6-7 ggr redan och VoC fjärrvärme fungerar inte. Kör oftast 10-40min sträckor. Bilen är fantastisk att köra, men inte ok att lämna ut en bil som det känns att de knappt testat. Ska kontakta verkstad imorgon.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Tänk dock på att köra bilen lika länge som värmaren går. Att köra värmaren 1-2 gånger varje dag och bara köra korta sträckor går inte, oavsett bilmärke.

Jag kör minst 20 mil om dagen och har inte problem med urladdat batteri.
Användarvisningsbild
av Wibe
XC90_Executive skrev:Tänk dock på att köra bilen lika länge som värmaren går. Att köra värmaren 1-2 gånger varje dag och bara köra korta sträckor går inte, oavsett bilmärke.

Jag kör minst 20 mil om dagen och har inte problem med urladdat batteri.
Nu har jag dock en V70-2015 och kör under veckorna enbart korta sträckor. 5 och 10 min. Kör värmaren varje morgon på vintern. Har aldrig stött på detta problem. Aldrig haft låg spänning. Det borde ju vara ett problem som de skall lösa. Att behöva stödladda en bil var natt känns ju bisarrt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Jacobsson
Jag har en T8, jag vet om att det är olika batterier för drivning och övrig elektronik (vet och vet jag antar).
Hur är det när man laddar i uttaget, är det enbart driv-batteriet som laddas eller är det även det vanliga som får stödladdning?
Jag har inte haft batteriproblem och indrar därför om det kan bero på detta eller om jag bara har tur!
av Gorban
JimmyK skrev:
Knatte skrev:Det verkar som att det eventuellt är något mjukvaruproblem och att en patch är på gång:
http://forums.swedespeed.com/showthread ... ssue/page3
https://www.volvotechinfo.com/index.cfm ... -01-18.pdf
Tack för detta. Det förklarar ju varför jag har problem. Jag hade bilen inne för uppdatering av mjukvaran i november och det var efter det som problemen började.

Det var ju en basal frågeställning, h&a[…]

Nästa elbil från Volvo?

Neej..jag äger S80 V8 MY2008 och V90CC T5 MY2[…]

Jag förstår inte...att köpa V90CC […]

Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på […]