Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
milktrucker skrev:Finns det inget miljöalternativ då?
Om man med miljöalternativ menar CO2-utsläpp är väl D4 bästa alternativet för S90 på den svenska marknaden just nu. Några andra alternativ än D4, D5 AWD, T5 och T6 AWD finns inte att beställa just nu efter vad jag kan se i Bygg Din Volvo.
milktrucker skrev:Priset på fossila bränsle kommer öka markant i framtiden, dels pga ökad efterfrågan, dels pga höjda skatter
Ingen som verkligen vet något om saken vågar sia om prisutvecklingen i sådana tvärsäkra ordalag i det tidsperspektiv som här är aktuellt (säg 20 år). De senaste åren har ju råoljepriserna fallit ganska kraftigt, delvis på grund av vikande konjunktur i vissa delar av världen men också av andra skäl, t.ex. ökande konkurrens från icke-fossil energi. Blickar man bakåt snarare än framåt kan man konstatera att bensinpriset i Sverige bara förändrats marginellt i ett 50-årsperspektiv med hänsyn tagen till inflationen. Om man därtill tar hänsyn till att reallönerna stigit och att bilarna drar mindre än de gjorde svider nog soppan mindre i de flestas plånböcker idag än den gjorde för ett några decennier sedan.
av andersuw
valln skrev:Jag rekommenderar åtminstone 5 mil körning per resa för att dieselmotorn tar längre tid att få upp motortemp och att partikelfiltret ska kunna förbrännas på ett optimalt sätt.
Misstänkte att det var så du resonerade men tänkte det var bäst att fråga först, särskilt som jag inte håller med.

Visst, en diesel behöver längre tid för att få upp motortempen allt annat lika. Men nu har ju dieslarna, bland annat av det skälet, bränslevärmare som standard. Och med den på tar det runt 3 km stadskörning att få upp tempen till normal nivå vid en yttertemperatur runt nollan. Kör man värmaren före start går det ännu fortare.

Och visst, dieseln måste köras 10-20 minuter vid normal arbetstemperatur för att rena partikelfiltret var 50:e mil eller så. Men för det ändamålet behöver man ju inte regelmässigt köra så långt som fem mil, särskilt som de där 10-20 minuterna inte måste köras utan avbrott. Blir regeneringen avbruten innan den är färdig fortsätter den så snart motorn uppnått rätt arbetstemperatur vid nästföljande körning.
valln skrev:En annan grej är att dieseln inte klarar lagring lika bra som bensin och det är bra att förbrukningen inte blir för låg vissa delar av året, ex. om man kör väldigt lite på vintern.
Jag har inte sett några uppgifter som pekar på att diesel generellt sett skulle tåla lagring sämre än vanlig bensin. I vilket fall tål båda bränsleslagen utan vidare att lagras över en vinter om inte det råder rätt speciella omständigheter.

Sedan kan det ju förstås finnas andra skäl för att välja en bensinare framför en diesel om man kör väldigt lite totalt. Dieslarna tenderar ju att kosta lite mer i nyinköp, i alla fall om man jämför motorer med samma effekt. Fast en hel del av mellanskillnaden kan man ju räkna med att få tillbaka när man säljer bilen vidare. Hur mycket beror förstås på hur snart det sker.

Själv skulle jag aldrig drömma om att köpa en helt ny bil, särskilt inte i S90-klass, med en beräknad körsträcka på bara 700 mil per år. Bilen hinner ju bli gammalmodig (i värsta fall också rostig på sina ställen) långt innan den är utsliten och det drar ju upp milkostnaden väsentligt. Därtill är det förstås lättare att leva med något mer anspråkslöst i bilväg om man kör så lite. Jag grunnar fortfarande över om det var så klokt att göra det jag gjorde i höstas, det vill säga köpa en nästan ny V70 (ett år, 370 mil) trots att jag bara räknar med att köra någonstans mellan 1000 och 1500 mil om året. Men någon gång i livet kan man kanske få unna sig att lyxa till det lite. ;-)
av Halvmas
T5 delar väl det mesta med T6 och den motorn har ju fått rätt fina lovord. http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... tal-trends

Hade jag kört endast 700 mil / år och inte haft behov av AWD hade jag valt T5 alla dagar i veckan. Du får en tystare och mysigare motor med mera temperament. D5 är en kanonmotor den också men den har jag bara kört i nya XC90 och den bilen är ju lite tyngre så i S90 kommer den nog vara ännu trevligare. Ut och testa och känn efter själv är mitt bästa tips.
av zweistein
Har tidigare alltid betraktat Volvo som fulbilen nr 1 och därför aldrig varit intresserad.
Men nu ser det mycket bättre ut och därför sitter jag och konfigurerar min nya Volvo S90. Eftersom min erfarenhet av Volvo =0 så funderar jag på om D5AWD vs T5 är värd en skillnad på 53000kr. Förutom att T5 har ca 20 hk mer är det väl så att en dieselmotor dessutom med AWD bullrar betydligt mer. Å andra sidan kanske något bättre på kurviga sommar- och framförallt vinterväglag.
Några uppgifter om bränsleförbrukning har jag inte kunnat finna men ett rimligt antagande om att det skiljer ca 3,5 l/10mil till dieselns fördel, å andra sidan kostar bensinen ca 1kr mer per liter. Beräknat efter en körsträcka om 1500mil bilskatt efter CO2, 133g/km och antagande för T5 om 165g/km skulle den årliga kostnaden bli ca 5000kr lägre med dieselmotorn. Låt säg att man behåller bilen 3 år så återstår en skillnad på ca 35 tusen. Frågan är då om diesel+AWD betalas så mycket mer på begagnatmarknaden än bensindrift.
av andersuw
zweistein skrev:Förutom att T5 har ca 20 hk mer är det väl så att en dieselmotor dessutom med AWD bullrar betydligt mer.
Skulle snarast tippa på motsatsen om det är vad du hör inne i bilen när du kör vi pratar om. AWD hörs väl knappast alls, särskilt som fyrhjulsdriften är inaktiv för det mesta och dieseln tassar fram på lägre varv än bensinaren. Min V70 D4 -15 gör 90 km/h vid 1300 varv på åttan och det är svårt att överhuvudtaget höra motorn.
zweistein skrev:Några uppgifter om bränsleförbrukning har jag inte kunnat finna men ett rimligt antagande om att det skiljer ca 3,5 l/10mil till dieselns fördel, å andra sidan kostar bensinen ca 1kr mer per liter. Beräknat efter en körsträcka om 1500mil bilskatt efter CO2, 133g/km och antagande för T5 om 165g/km skulle den årliga kostnaden bli ca 5000kr lägre med dieselmotorn. Låt säg att man behåller bilen 3 år så återstår en skillnad på ca 35 tusen. Frågan är då om diesel+AWD betalas så mycket mer på begagnatmarknaden än bensindrift.
Jag skulle tippa på att det blir väsentlig skillnad på begagnatpriset för T5 kontra D5 AWD. Många vill ha AWD och bensinarna är uddabilar i den här bilklassen numera. Sedan har du ju D4 som sannolikt är den mest ekonomiska varianten med ett nybilspris obetydligt över T5. Där blir förstås frågan om du tror att du "klarar dig" med "bara" 190 hk. ;-)
av andersuw
AndreasThn skrev:Jämfört D4/T5 i v70 och T5 är märkbart tystare.
Med samma låda, samma hjul (fälgar och däck) och samma rutor? Jag har ju svårt att tro att man kan höra just motorn särskilt mycket mindre än den hörs i min V70 D4 -15 (åttastegad automat, laminerade rutor). Men D4 har något högre utväxling/lägre varv även om det inte skiljer mycket. Det man fortfarande hör är framförallt vägljud men hur mycket sådant som blir kvar har ju inget med motorn att göra.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
andersuw skrev:
AndreasThn skrev:Jämfört D4/T5 i v70 och T5 är märkbart tystare.
Med samma låda, samma hjul (fälgar och däck) och samma rutor? Jag har ju svårt att tro att man kan höra just motorn särskilt mycket mindre än den hörs i min V70 D4 -15 (åttastegad automat, laminerade rutor). Men D4 har något högre utväxling/lägre varv även om det inte skiljer mycket. Det man fortfarande hör är framförallt vägljud men hur mycket sådant som blir kvar har ju inget med motorn att göra.
Ja samma låda automat, 18" sommarhjul på den ena och 18" dubbfria vinterhjul på den andra.
Utan laminerade rutor på båda.
av andersuw
AndreasThn skrev:Ja samma låda automat, 18" sommarhjul på den ena och 18" dubbfria vinterhjul på den andra.
Utan laminerade rutor på båda.
OK. Men däcken kan tänkas göra en hel del skillnad även om det är samma dimension. Finner det i vart fall rätt svårt att invända mot ljudkomforten i min V70 D4 -15 trots att jag just nu rullar på dubbat (Hakka 8 205/60 R16).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:
valln skrev:Jag rekommenderar åtminstone 5 mil körning per resa för att dieselmotorn tar längre tid att få upp motortemp och att partikelfiltret ska kunna förbrännas på ett optimalt sätt.
Misstänkte att det var så du resonerade men tänkte det var bäst att fråga först, särskilt som jag inte håller med.

En intressant erfarenhet är att på bensinbilarna skenar ju förbrukningen vintertid om man bara kör korta sträckor. På dieselbilen är skillnaden försumbar sommar-vinter. (jag använder inte dieselvärmaren)
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?

Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]