- tis 09 feb 2016, 06:25
#1046487
milktrucker skrev:Finns det inget miljöalternativ då?Om man med miljöalternativ menar CO2-utsläpp är väl D4 bästa alternativet för S90 på den svenska marknaden just nu. Några andra alternativ än D4, D5 AWD, T5 och T6 AWD finns inte att beställa just nu efter vad jag kan se i Bygg Din Volvo.
milktrucker skrev:Priset på fossila bränsle kommer öka markant i framtiden, dels pga ökad efterfrågan, dels pga höjda skatterIngen som verkligen vet något om saken vågar sia om prisutvecklingen i sådana tvärsäkra ordalag i det tidsperspektiv som här är aktuellt (säg 20 år). De senaste åren har ju råoljepriserna fallit ganska kraftigt, delvis på grund av vikande konjunktur i vissa delar av världen men också av andra skäl, t.ex. ökande konkurrens från icke-fossil energi. Blickar man bakåt snarare än framåt kan man konstatera att bensinpriset i Sverige bara förändrats marginellt i ett 50-årsperspektiv med hänsyn tagen till inflationen. Om man därtill tar hänsyn till att reallönerna stigit och att bilarna drar mindre än de gjorde svider nog soppan mindre i de flestas plånböcker idag än den gjorde för ett några decennier sedan.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut