Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Twiy
Håller med xc2015 till 100%

Har en XC90 och kan hålla med om att Volvo tagit ett stort steg men har en lång väg att vandra innan dem kan kalla sig premium. Stor skillnad på både bil och service om man jämför med Merca och Bmw tex.
Användarvisningsbild
av EjS
MartinS skrev:4-cyl strategin verkar inte vara helt fel om man ser till att Volvo slog försäljningsrekordet i år och att det inte erbjudits några bensinmotorer med fler än fyra cylindrar sedan i våras (S/V60 Polestar undantaget), vad jag vet?
Ja det funkar kanon för småbilar. Gissar att det blir svårare för 90 serien om det går på premium framför storlek och säkerhet (de gamla volvoåkare).

Men om de blir trendsetter är det bara att gratulera.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror det är helrätt även i stora bilar, det hjälper till att göra dom lite mer PK, vilket är viktigt för den stora massan, i många länder.
Användarvisningsbild
av sony
xc2015 skrev:Premium innebär inte att man har några dyra bilar i sin katalog - det har alla märken mer eller mindre. Premium handlar om hur man tar hand om sina kunder och den totala upplevelsen kring bilen. Volvo är inte där på långa vägar, de har tagit första steget och tagit fram några bilar som är dyrare men det finns ingen i deras organisation idag som kan ta hand om köpare av bilar från 800 och uppåt.

Att köra hoppsan det blev lite försenat, eller det verkar inte gå att ändra något på din bil trots att det är 4 månader till leverans och låsningsveckan är om 14 veckor är något som en v70 köpare tycker är helt ok men det skulle inte ske om du köpte en bmw eller mercedes, till och med vw och audi har extremt mycket högre servicegrad. Har köpt nya modeller från både bmw, vw och audi samt haft kontakt med säljare på mercedes och köpt in åt andra och det är så gigantisk skillnad. Då blir du 1. uppringd om det är något strul 2. kompenserad om det blir något strul 3. behandlad som en kund genom hela processen, inte bara när du beställt bilen utan från intresse till att du sitter i bilen och kör dina första mil. De ringer sedan upp dig och hör om du gillar bilen.

Hur bra min kommande t8 än kommer att vara är jag väldigt tveksam om det blir en till volvo efter den. Är verkligen som att handla oxfile på rusta, även om maten är bra smakar det inte lika gott när du blir behandlad som skit.
(Kan tillägga att jag köper in ca 10 bilar om året åt mitt företag så jag har koll på hur en kund ska bli behandlad)
Där har du fel när det jäller att ta hand om kunder. Tycker att Volvo gör det b på bra sätt.Jag är en petig kund och har alltid fått igenom det jag påpekade som skulle fixas. Hade en BMW 2004 som då kostade 320 000 2 månader senare fick jag sitta och vänta i väntrummet från 0800-1400 eller ta buss hem. Fick ingen lånebil tröts att det handlade om nybilsgaranti. Som du ser så har det aldrig hänt på Volvo.
av V60D5AWDPolestar
Intessant I denna diskussion är att BMW tappade marknadsandelar I SE förra året, kanske för mycket bilar där ute nu, inkl familjebuss. Själv tycker jag att kvalité är ett viktigt epitet på en premiumprodukt och då kvalar inte VAG in enligt min uppfattning.
av V60D5AWDPolestar
Amli skrev:
V60D5AWDPolestar skrev:Själv tycker jag att kvalité är ett viktigt epitet på en premiumprodukt och då kvalar inte VAG in enligt min uppfattning.
Är det här din lista över premiumbilar då mao? ;-//

http://www.bytabil.net/vilken-bil-har-b ... ria-bilar/
Vilka märken jag anser vara premium tror jag inte att jag nämnde, skrev dessutom att kvalitet är en del I vad som är premium för mej,
av perhall
Jag jobbar mycket i Tyskland och där upphöjer man alltid Volvos kvalitet och kvalitetskänsla "till skyarna". Får ofta bättre poäng än BMW i tester gällande "Haptik" eller "Qualitätsgefühl". Det är mest svenska tidningar som skriver att Volvo inte når upp till tyskarnas kvalitetskänsla etc.

Sen tycker jag det skiljer från märke till märke. Både Volvo och Audi har bra kvalitetskänsla även i enklare bilar (A3 och V40, A1 har jag dålig koll på) medan Merca och BMW visar stora skillnader....

Fyrcylindriga motorer blir ju allt vanligare i premiumbilar, var i England förra veckan och där ser man massor av X5 25d, ML 250, 520d GT Xdrive etc. Men för egen del tycker jag det är ett stort minus att inte erbjuda motorer med fler cylindrar än fyra...

PH
av Amli
Jag håller med om att det är skillnad från märke till märke. Jag tycker numera Volvo har en bra kvalitetskänsla på sina modeller! De har framför allt en väldigt hög lägsta nivå jämfört med tyskarna. En relativt enkelt utrustad Volvo känns fortfarande bra medan motsvarande tysk oftast känns väldigt snik.

Däremot anser jag inte att det är så lika stor skillnad när man trycker på med utrustning och framför allt går upp i motorstorlek på en Volvo. Där däremot tyska modellerna känns klart lyxigare, och det är främst där skillnaden i premium blir för mig.

När det gäller fyrcylindriga motorer tror jag nog att Volvo är helt rätt ute. Jag tycker i dagsläget att de står sig slätt mot de tyska 6-cylindriga på alla plan men med div. hybridlösningar osv tror jag det är framtiden.

Min åsikt... :)

Om man skal tävla i NASCAR borde man anskaffa[…]

Det är inte så du råkat ladda ner[…]

@Erik Å , Alla vikter satt på, men ha[…]

Missljud från motor

Frikopplingshjullet generator, multiremen, spä[…]