Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Alltså man får ju till skillnad från "vanliga" Volvos med AWD möjlighet att köra i allafall flera mil med kontinuerlig AWD.. Jag gissas att man får betydligt längre räckvidd än de 50km man får om man bara kör med el.
Kan det vara så att motorjournalister pressar ur allt som finns i batteriet för att sedan visa på att el-AWD inte funkar?

I verkligheten tömmer väl inte bilföraren batteriet helt om det är vinterväglag och AWD efterfrågas?
Nej, hur länge behöver man egentligen 4wd? Det är ju bara några enstaka sekunder per gång. Jag tycker själv el-awd är ett väldigt smart koncept som kan ge de där extra sekunderna av framkomlighet utan nackdelarna att släpa runt på 50% extra kugghjul i bilen...
Är det därför dom tagit bort awd emblemet på TE bilarna :wink:
Alltså det är skillnad på om man har AWD som den funktion som alla Volvos AWD-bilar har.. alltså att det hjälper till när det slirar, eller om man som i TE-bilarna har att man också kan (när man har kraft i batteriet) välja att ha fyrhjulsdrift, hela tiden.

Det motorjournalisterna troligen gjorde, var att när batteriet var slut trycka på AWD-knappen (för kontinuerlig fyrhjulsdrift) och då får dom upp ett meddelande om att det läget nu inte är tillgängligt p.g.a för låg batterinivå. Skulle dom däremot ha stannat på en isfläck och försökt gasa sig därifrån skulle de med största sannolikhet få drivning på bakhjulen under de få sekunder som det behövs för att få fart och komma iväg.

Låter som lite sensationsjournalistik och att dom tolkat meddelandet i displayen lite som dom själv tyckt passa.
Vad jag har hört finns det alltid drivning bak om det behövs. Det tar några veckor till innan jag kan testa det i vinterväglag :wink:

Vad det gäller emblem på bagageluckan så står det definitivt AWD där :) En testbil från Volvo.
IMG_1137.jpg
IMG_1137.jpg (211.02 KiB) Visad 1055 gånger
Jag har kört några hundra mil i vinterväglag under jul och nyår och var också nyfiken på hur bilen reagerar om jag med mer eller mindre tomt batteri väljer drive mode setting AWD. Det som händer är att bensinmotorn laddar batteriet upp till ca 1/4 och det går på någon enstaka minut och det kändes som att 4-hjulsdriften aktiverades omedelbart. Det syns även på soppaförbrukningen där den under några kilometer går upp till 15-20l/10km. Så den lösningen tycker jag verkar fungera utmärkt! :)

Jag har även hunnit sladda lite i enbart eldrift och kan intyga att det verkar fungera kanon :twisted:

Har dock inte haft möjlighet att ta ut svängarna jättemycket p.g.a. barn, hund och full packning...

simonhalmstad: AWD-emblemet sitter där det ska, där bak!
Jag har idag lekt lite med både en T8 och en V60 D5TE , sommardäck och 5 cm snö är en rätt rolig kombination I dessa bilar.. :-)
Innan någon oroar sig så kan jag försäkra er att det var på avlyst område utan annan trafik..
Rent lekmannamässigt så har man vid normal körning svårt att känna någon större skillnad mellan hybriderna och vanlig AWD. Dom känns ganska likvärdiga , en liten egenhet är ju dock att med sommardäck i det här väglaget så går förbränningsmotorn i stort sett hela tiden eftersom fästet är för dåligt och drivning behövs på alla fyra. Med vinterdäck så kanske det hade varit enklare att bara köra på el, men det var helt enkelt för halt med sommardäck idag..

/Thomas
Men du känner skillnad mellan en hybrid AWD och en haldex AWD eller?

Ett polstar märke bakom en T8 inscription så ser bilen ut som en väldekorerad amerikansk general med alla märken ;)

Hur kan man ändra eller ta bort varvstoppet p[…]

Stänkskydd

Inget större fel på Vparts stänksk[…]

Urtrampningslagret har fått sin årliga[…]

Trådlös laddning MY2026

Den kanske funkar nu? :P