Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petróvitj
...
AMS fortsätter "Power Pulse" berättelsen med bättre illustrationer denna gången + en discussion där nere.
Volvos nya Power Pulse – smart teknik för snabb acceleration
...
/Alex
Användarvisningsbild
av kristianmann
Hej

Jobbar med båtmotorer til vardags. Vi har et liknande system, som skickar komprimerad luft in i kompressorn för at spola upp turbon snabbare. Funkar kanon vid lastspring och vid upstart av motorn. :) Jet assist heter det. Kolla sida 74 i denne pdf-filen: http://turbocharger.man.eu/docs/librari ... ?sfvrsn=16

Mvh,
Kristian
Användarvisningsbild
av crumpets
TommyP86 skrev:Första tanken är kondens och isbildning. Säkert redan något man jobbat med, men ändå.
Det måste helt klart finnas en lufttork i en dylik anläggning annars kommer problemen du nämner komma som ett paket på posten. På tunga fordon har man en behållare med kristaller som drar till sig fukten innan den går in i tankarna, måste till nåt sånt här med.
Användarvisningsbild
av flanders88
Henry_Fågeljazz skrev:Någon som vet om PowerPulse finns i XC90s D5-motor nu eller när det kommer?

Hälsningar
Henry
Ja, alla XC90 med 235hk D5 skall ha Powerpulse också.
I bilar jag kört där det gått att stänga av och på Powerpulse så märker man verkligen vilken skillnad det gör för take off-prestanda.
av tedted
flanders88 skrev:
Ja, alla XC90 med 235hk D5 skall ha Powerpulse också.
I bilar jag kört där det gått att stänga av och på Powerpulse så märker man verkligen vilken skillnad det gör för take off-prestanda.
Är det värt pengarna att lägga 40 tkr på V90 för att få Powerpulse?
Användarvisningsbild
av flanders88
Ja, jag menar provvagnar som har haft Powerpulse när vi kunnat stänga av det.
Den funktionen finns inte i produktion.

Jag hoppas jag tolkar dig rätt när du frågar om Powerpulse är värt 40 kSEK att du menar skillnaden mellan en D4 och en D5.
För de 40 kSEK får du ju inte bara mer hästkrafter (235 hk mot 190 hk) och Powerpulse, utan också AWD vilket ju brukar kosta 20 kSEK separat annars.
Tyvärr har jag inte kört någon S90/V90 med D4 ännu, däremot D5 AWD.

Om du funderar på fyrhjulsdrift, vilket ju då skulle kostat dig 20 kSEK (ja jag vet att D4 inte finns med AWD, men bara för att bygga upp mitt case), då skulle jag säga att de ytterligare 20 kSEK för att få en D5 istället för en D4 är värt det.
Men om du inte har något större behov av fyrhjulsdriften så skulle jag nog ta en D4.
Jag är väldigt nöjd med min V60 D4 även om det såklart (nästan) alltid är roligare med mer hästkrafter och vridmoment. :)
Sensorring bak Volvo V40

Har artikelnr! Självklart utgått hos B[…]

Fick ett litet paket idag med roliga dela :-D v&a[…]

Elpriset

Moderna vindkraftverk har heller inte någo[…]

Vägmätare saknas

ok kul, inte klockan heller... och antagligen inte[…]