Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC90_Executive skrev:Om uppgraderingen blir som på min V40 T5 så är det definitivt mer än effekten. Gasresponsen, växlingshastigheten och t.ex det att den håller växlarna vid inspirerad kurvtagning.

Kommer det till T8 så blir det självklart Polestar även till XC90.
Jag har tänkt likadant, det är ju inte bara toppeffekten som räknas. Men jämför man med polestar till B6304T2 (T6:an som kom kring 2008 med V70 II) så fick den ju både samma effekt och vrid som den just pensionerade V8:an samtidigt som vridkurvan blev mycket bättre. Både mer effekt och bättre vridkurva. MartinS är en medlem som jag vill minnas ofta talar väl om sin motor efter han polestar:ade den. Så vad återstår? Lite bättre pedalmappning som lika väl kunde rymts i sportläget på automatlådorna och bättre vridkurva utan högre toppeffekt. Polestar ägs väl dessutom av Volvo numera så resonemanget känns ungefär som DLC i datorspel. Först köper man själva spelet men vill man ha hela alltihopat så får man betala extra för funktioner som finns men inte är åtkomliga.
Henry_Fågeljazz skrev:Frågan är om Volvo PV, som ju numera äger Polestar, skulle tjäna mer på att ge bilen "polestarprestanda" direkt i produktion istället för att ha det som option.

Henry
Knappast, om du menar som stadnardläge, då var det ju ingen mening med att köpa Polestar. Man hade lika gärna kunnat
trycka upp effekten utan att ge det en "badge".
Användarvisningsbild
av sura56
Så där ja, nu var Polestar inladdat. :D :D
Det blev en klar märkbar förbättring trots att det det ser "klent" ut på pappret.
Användarvisningsbild
av sura56
NorskDrive skrev:Hvor stor forskjell ble det?
Og hva merker du mest forskjell? Forbruk,Moment eller toppeffekt?
Den växlar snabbare, men ändå mjukt.
Att det är ett högre moment känns tydligt vid acceleration.
Bättre (snabbare) gasrespons.
Förbrukning kollar jag aldrig på mina bilar.
sura56 skrev:Så där ja, nu var Polestar inladdat. :D :D
Det blev en klar märkbar förbättring trots att det det ser "klent" ut på pappret.
Det var trevligt! :)
Också funderar på det här.
Mina frågor är lite mera specifika.
Vi har flera läge bl a Comfort (ca 700 varv vid tomgången) och Dynamic (ca 1000 varv vid tomgången).
Så ...
frågan 1: hur har påverkat Polestar trimmet dem lägena (Comfort och Dynamic) rent generellt om det går o beskriva?
frågan 2: har trimmet påverkat dem nämnda 700 och 1000 varvtalen på något sätt? blev dem högre el lägre kanske?

/Alex
av Amli
sura56 skrev:
NorskDrive skrev:Hvor stor forskjell ble det?
Og hva merker du mest forskjell? Forbruk,Moment eller toppeffekt?
Den växlar snabbare, men ändå mjukt.
Att det är ett högre moment känns tydligt vid acceleration.
Bättre (snabbare) gasrespons.
Förbrukning kollar jag aldrig på mina bilar.

Med risk för att låta negativ, låter bara som ett sportläge på automatlådan. Är det någon faktiskt skillnad i prestanda? På pappret i det ju knappt det i alla fall.
Petróvitj skrev:
sura56 skrev:Så där ja, nu var Polestar inladdat. :D :D
Det var trevligt! :)
Också funderar på det här.
Mina frågor är lite mera specifika.
Vi har flera läge bl a Comfort (ca 700 varv vid tomgången) och Dynamic (ca 1000 varv vid tomgången).
Så ...
frågan 1: hur har påverkat Polestar trimmet dem lägena (Comfort och Dynamic) rent generellt om det går o beskriva?
frågan 2: har trimmet påverkat dem nämnda 700 och 1000 varvtalen på något sätt? blev dem högre el lägre kanske?

/Alex
Jag har inte kört så mkt. ännu.
Fråga1: Man kan väl säga att dom lägena har tagit ett kliv uppåt, det är ju fortfarande skillnad mellan dom.
Fråga2: Dom ligger på samma varv nu som förut.

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det jobbigt när det blir tomt i[…]

Läckage kylarvätska

Vilken hjälte du är! Ser exakt likadant […]