Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ursäkta om OT, men undrar hur simonhalmstad, kan kalla Volvos nya drivlina för en flopp?
Den har ju fått kalas kritik och priser.
Kör själv den nya D3:an, och den ljusår skönare och snålare än våran D5:a.
En kollega köpte en BMW 520 visserligen något år gammal, men den vibrerade fint på tongång, något som inte min D3:a gör.

Antar att du har läst Vibilägares Rost test?
Med tanke på att du inte har kört Audins motor men ändå bedömer den som bättre tvekar jag?

Jag har iaf läst testet och där beskriver dom att XC90:ins rostskydd skiljer en hel del mot traditionellt rostskydds tänk, Volvo har börjat använda nya produkter och sett att skydda bilen mot rost, men det finns ingen biltillverkare som har använt denna teknik tillräckligt länge för att man skall kunna svara på om den fungerar bra eller ej, en chansning av Volvo kan tyckas, men vi får se... jag tror inte vi kommer se Rostiga XC90 om ett par år, som man reda nu gör med vissa Tyska biltillverkare.
Att kalla D5 för en flopp är nog inte helt korrekt. Motorn är riktigt bra för att vara en 4-cyl och förmodligen en av de bästa på marknaden! Men motorn gör sig inte bra i stora tunga XC90 enligt mig. Visst, den funkar och gör jobbet men inte mer. Jag tror däremot i kommande V90/V90CC kommer den vara helt perfekt!

Jag har kört nya Q7 3,0TDI i direkt jämförelse med XC90 och kan säga att den drivlinan är ljusår bättre än den i D5. Förutom de punkter simonhalmstad drar upp är prestandan något helt annat. Det är knappt rättvist att jämföra dessa två. Lite som att jämför en V70 D4 och en BMW 530d.

Men för att hålla mig till ämnet, så kan jag mycket väl tänka mig att en D4 190hk Kinetic FWD kommer till Sverige. Bara priset är rätt finns det nog en stor efterfrågan.
Klart att VEA-dieseln vibrerar på tomgång, Audin (som enligt en enig motorpress har marknadens mest sofistikerade och mjukgående sexcylindriga diesel) låter som en stenkross på tomgång jämfört med Volvon. VEA har jag kört rätt mycket och det är helt klart en av marknadens bästa tvålitersdieslar, men den är inte i närheten av en sexcylindrig diesel och ännu mindre en sexcylindrig bensinare. VEA är pigg och har en skön låda men långt från vibrationsfri...
PH
Flopp va väl kanske lite att ta i men ska förtydliga att jag tycker Volvos argument om 4-cyl att de drar mindre bränsle är dåligt, Audi har ju fått till 6-cyl skönare motorer med samma förbrukning som Volvos fyrcylindriga. Är inte emot Volvos 4 cylindriga på något sätt kan själv tänka mig en sådan. Gillar dock att Volvo har fått en 4-cyl motor gå bra i en så stor bil märks att plattformen är anpassad för 4or. Xc90 verkar blivit en riktigt försäljnings succé och det är ju kul men den hade nog sålt ännu mer om den gick att få med sexcylindriga motorer. När Xc90 V8 kom gick väl försäljningen upp rejält på viktiga marknader som Usa & Ryssland

Tycker att XC90 största nackdel är utbudet på motorerna!

Volkswagen har ju en mycket prisvärd kampanj på 6- cyl 4×4 Touareg för 400k hade nog blivit en vass konkurrent till en XC90 d4 kinetic i Sverige.
Det är ju självklart endast "marketing BS" från Volvos sida om lägre förbrukning, precis som företag har "sålt" öppna kontorslandskapets fördelar till de anställda med fina ord om "bättre samarbete, kreativitet, team" när alla vet att det endast handlar om att få in fler personer på samma yta. Volvo kunde självklart inte kunde säga den absolut största anledningen till att de stoppat in 4-cylindrig motor i XC90, att det är mycket billigare för Volvo då de kan använda en och samma grundmotor i alla bilar. Det kan dock vara lättare att få ned förbrukningen i labmiljö och EU-testcykel med en mindre motor.

Kan tillägga att jag har haft två 4-cylindriga dieselmotorer med olika effektuttag och nu en 6-cylindrig diesel i en och samma biltyp och tror ni den 6-cylindriga drar mer, trots höre effekt och något tyngre bil pga mer utrustning?

I min mening är det naivt att tro att man ska komma i närheten av den uppgivna förbrukningen i någon bil idag, oavsett märke. Man kan ju givetvis diskutera det rimliga i detta men jag har haft bilar som enligt deklarationen ska dra 0,55, de har dragit 0,9, jag räknade iskallt med att de också skulle dra mycket mer än den uppgivna förbrukningen.

Jag provkörde och provsatt en hel hög […]

Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]