Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PTV
Droopy skrev:Priset på en bil har ju inget med det hela att göra, Lamborghini Aventador återkallades ett par gånger, och den är ju i en helt annan prisklass.
Det fins nog ingen bil som är helt perfekt, alla har nog ett el annat som ägaren tycker är att betrakta som ett fel.

Det är såklart inte roligt när man köper en ny bil och så börjar det såhär, bara att hoppas att det löser sig, om inte så lär kommande generationer inet ha detta "fel" får vi hoppas.
Om man köper en Volvo för ca 600 000:- så tror jag garanterat att den nya bilägaren förväntar sig en felfri bil i mååånga år och inte en Yugo kopia.Men så är där ju förvisso en stor prisskillnad.Ett pris avspeglar hur pass bra och eftertraktad varan är och inte hur dålig den kanske visar sig vara.Att allt kan gå sönder eller visa sig innehålla fel är tyvärr ett gissel oavsett pris men som sagt var.Vid dessa summor så begär säkerligen både tillverkare och köpare att inga fel ska finnas.Och om man drar alla fel över en kam och jämför dessa obehagliga skakningar i denna 600 000:- bil i måttliga 100 km/h och ingen verkar riktigt veta vad felet är med t ex en gnisslande broms så är man förmodligen mer eller mindre kokko uppe i centralkontoret.

PTV skrev:
Om man köper en Volvo för ca 600 000:- så tror jag garanterat att den nya bilägaren förväntar sig en felfri bil i mååånga år och inte en Yugo kopia.Men så är där ju förvisso en stor prisskillnad.Ett pris avspeglar hur pass bra och eftertraktad varan är och inte hur dålig den kanske visar sig vara.Att allt kan gå sönder eller visa sig innehålla fel är tyvärr ett gissel oavsett pris men som sagt var.Vid dessa summor så begär säkerligen både tillverkare och köpare att inga fel ska finnas.Och om man drar alla fel över en kam och jämför dessa obehagliga skakningar i denna 600 000:- bil i måttliga 100 km/h och ingen verkar riktigt veta vad felet är med t ex en gnisslande broms så är man förmodligen mer eller mindre kokko uppe i centralkontoret.

Hade du något konstruktivt att tillföra också?
Hoppas att du fått ordning på din bil. Annars...
Var semesterbilen samma generation XC90 som din? I så fall finns ju den som referens som handlaren kan jämföra eller ev byta delar med.
Vet inte om det är rätt att du som kund skall analysera felet, du bör rimligen kunna förvänta dej det av volvoverkstan MEN det finns en del knep att ta till för att åtminstone säga var i vagnen problemet sitter. Det är inte alltid så lätt att göra det på måfå.

Nedanstående har jag skrivit i en annan tråd.
"Här är en tum :???: -regel att känna om vibrationerna kommer från fram- eller bakvagn:
Om ratten skakar/svänger i tangentiell led ("snurr-led") kommer de framifrån.
Om ratten skakar i verikal led kommer de bakifrån.
Håller man med raka pekfingrar mot ratten kl 6 och kl 12 båda pekande in mot rattcentrum känner man vertikal rattrörelse
Håller man med raka pekfingrar mot ratten kl 6 och kl 12 men ena pekande rakt åt höger andra rakt åt vänster (parallellt med rattkransen) känner man tangentiella rörelsen."
Med lite träning kan man ofta känna ganska tydligt var källan sitter.

Största boven vad gäller vibrationer vid flytkörning är däcken. De är svårast att tillverka helt runda och jämna. Det teoretiskt perfekta däcket går helt enkelt inte att tillverka. Alla däck skapar alltså vibrationer mer eller mindre, dock vanligtvis under kännbara nivån.
Om två av dessa, icke perfekta, däck sitter på samma axel kan de jobba i fas eller i motfas. Antag att man känner vibrationerna konstant på rak väg och kommer till en kurva. Om vibrationerna ändrar styrka är det troligen däcken (eftersom samspelet mellan de båda däcken ändrats)
Lycka till!
GustavB skrev:Hur har det gått Jimmy?
Tyvärr vibrerar bilen fortfarande, sen är den instabil i farter över 100km/h. Bilen ska in den 26/8 och de ska ha den i 3dagar de har då lovat att fixa den. Håller tummarna. Har får lite fler fel som också ska åtgärdas då. Ac blåser bara i baksäten ibland hur man än ändrar var den ska blåsa. Har varit inne med detta och då uppdaterades programvaran och en kalibrering av spjällen gjordes. Men det kom tillbaka igen efter 3dagar. Automaten lägger i backen mycket hårt ibland när automaten är varm. När jag går från P till R så slår den i R precis som i en automat med dåligt ventilpaket. Hoppas bara att jag fått ett dåligt exemplar och att de får ordning på bilen.
Fikk du orden på vibrasjonene? Og hva var det eventuelt som ble gjort?

Jeg hentet ut min for en uke siden, og har akkurat samme syptomer som deg - vibrasjoner over 100 km/t. Hjulene er avbalansert på nytt uten at dette har hjulpet.
ehaugsb skrev:Fikk du orden på vibrasjonene? Og hva var det eventuelt som ble gjort?

Jeg hentet ut min for en uke siden, og har akkurat samme syptomer som deg - vibrasjoner over 100 km/t. Hjulene er avbalansert på nytt uten at dette har hjulpet.
Tyvärr fick de aldrig ordning på min bil. De har bytt Haldexen och kardanaxel utan att det blev bättre. De har bytt 6st däck, men vibrationerna kommer och går som tidigare. "lösningen" blev omleverans så jag kommer att få en ny bil i Mars, men låter oroväckande att de fortfarande producerar bilar som vibrerar.
Har du luftfjädring i din bil? jag har inte luftfjädring i min.
Nå er hjulene avbalansert på nytt på det dekkverksted og det var store avvik på alle hjulene. Verst var det på høgre bak med 85 gram feil. De andre hjulene var mellom 50 og 60 gram feil.

Etter en kort prøvetur virker det som om vibrasjonene er vekk, så jeg håper og tror at det var dette som skulle til :)

På en xc-70, 2008, kan man använda obd-[…]

Kanske, tar de flesta bilar som kommer på pr[…]

Sedan sommardäcken åkte på har ja[…]

Vem kom på den briljanta idén med i[…]