Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enduroåkaren
#973244
Ordet ekonomi och XC90 kan nog knappast nämnas i samma andetag, då värdeminskningen lär vara brutal dom första åren!
Trots det så lär den nog säljas i ganska stora mängder, då det finns en hel del därute som har råd (eller företagen dom jobbar på/äger), så försäljningen kommer nog att bli hygglig?
Men nån ekonomi kommer det nog inte att bli!
Såg att Teknikens Värld hade fått fram en milkostnad runt 100 kr vid det första testet den var med i!
Däremot som begagnad så lär den vara överkomlig om man har en skaplig lön?
Det vill säga när första ägaren har tagit smällen!
Användarvisningsbild
av bjornw
#973436
Jag tror den minst dåliga affären är att köpa en ganska snålt utrustad Momentum D4 AWD när de kommer. D5 Momentum har ett listpris på 558 kkr, D4 borde ligga på 538 om det är samma avdrag som på XC60. Lägger på Intellisafe 12 kkr, klimatpaket 9kkr, teknikpaket ca 10kkr (finns inte längre) och drag 12 kkr. Brutton på ca 585 kkr, netto max 550kkr. Finns utrymme för lite extra som drive mode, belysningspaket eller dynförlängare.

Den kommer sakna massa coola features men den kommer inte vara 100 kkr billigare efter 3 år jämfört med en som kostade netto 650 ny och det är fortfarande en XC90 med allt vad det innebär.

Om det sedan är roligt eller inte kan man diskutera och den kommer vara mindre het som beggad än en fullutrustad. Vill nog inte ha en sådan själv, men det är nog smartaste affären.
av turbo4ever
#973534
Om det kvarstår lång leveranstid så kan man sälja en attraktiv XC90 utan förlust första året. Men mycket extrautrustning är inget som betalar sig (mer än snabbare försäljning, men det problemet existerar inte med nya XC90). Rekommenderar nappaläder och metalliclack.
Användarvisningsbild
av EjS
#983610
Du levar bara en enda gång så jag tänker så här:

Skriv ned vad du har för drömmar som kostar. Utvärdera vad som är viktigast.

Så blir det klart vad du går miste om när du väljer till xc90.

Har funderat själva i lång tid på en sportbil i garaget. Har även varit i usa och kolla corvette och camaro 2 gångar.

I slutändan efter diskussion med frugan blev det en månads semester i usa och ny båt i stället - känns mer familjvänligt.

Men det får var och en avgöra med sig själv och sitt eget excelblad!
av perhall
#987528
bjornw skrev:Jag tror den minst dåliga affären är att köpa en ganska snålt utrustad Momentum D4 AWD när de kommer. D5 Momentum har ett listpris på 558 kkr, D4 borde ligga på 538 om det är samma avdrag som på XC60. Lägger på Intellisafe 12 kkr, klimatpaket 9kkr, teknikpaket ca 10kkr (finns inte längre) och drag 12 kkr. Brutton på ca 585 kkr, netto max 550kkr. Finns utrymme för lite extra som drive mode, belysningspaket eller dynförlängare.

Den kommer sakna massa coola features men den kommer inte vara 100 kkr billigare efter 3 år jämfört med en som kostade netto 650 ny och det är fortfarande en XC90 med allt vad det innebär.

Om det sedan är roligt eller inte kan man diskutera och den kommer vara mindre het som beggad än en fullutrustad. Vill nog inte ha en sådan själv, men det är nog smartaste affären.
Bra tänkt. Ingångsvärdet är mycket viktigt. Finns ofta en nojighet kring att bilar inte går att sälja utan viss utrustning. Bilen du nämner är inte sämre utrustad än Touareg etc. på kampanjer../PH

..Men ingen skillnad tyvärr 🥵.. Har du […]

Även motorstyrningen hos en diesel måst[…]

Vad bra att du hittade bekymret!

Sen eftersom jag har haft flera T8, det är ga[…]