Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Har aldrig ens fått den att koppla ur tror jag :lol: Brukar bara mata på när framförvarande bil lämnar körfältet och den annars funderar för länge, eller när jag vill byta fil själv. Funkar grymt bra :-)-)
av Erst
Lövet skrev: -1
Jag skulle inte bry mig det minsta. Blink och tut och allmänt störande. Den aktiva farthållaren håller så stora avstånd att det knappt går att åka motorväg med den. Den tvärbromsar långt innan alla normala människor byter fil när man hinner ikapp någon.
Intressant! Hur långt efter brukar du själv lägga dig när du kör efter någon? Farthållaren är inställbar mellan 1 sekund och 2.6 sekunder...

Sen tycker jag det är intressant det du säger om att den tvärbromsar långt innan du (antar att det är dig själv du syftar på med "normala människor") byter fil. Hur nära brukar du byta fil? Vilken skillnadshastighet brukar du ha då? Använder du alltid blinker? Om du inte blinkar ganska tidigt måste väl bilen anta att du vill sakta in och följa efter, eller? Har du någon annan tanke om hur det borde fungera?
av Lövet
När man inte ska köra om är det inget problem med den. Ett typiskt scenario där farthållaren är dysfunktionell är att man vill släppa förbi någon genom att ligga kvar i höger fil något längre än normalt. Jag tycker nämligen inte det är särskilt trevligt att ligga i vägen för folk. Läser man andra trådar verkar det dock vara en folksport numera.

Jag skulle säga att jag håller samma avstånd som 95% av folk på vägarna, de övriga 5% utgörs av väglössen som går ut i vänsterfil en halv kilometer innan de kommer ifatt lastbilen och får en lång svans efter sig. För dessa lär den aktiva farthållaren fungera alldeles utmärkt.

Jag provkörde och provsatt en hel hög […]

Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]