Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hisingspaddan
#948962
Är det någon som vet hur kylningen av elmotorn vid bakaxeln i XC90 fungerar?
Jag antar att det är vätskekylning?
Har den ett eget system eller samma som förbränningsmotorn?
Används värmen till att värma kupe' och/eller batteri, eller är det enbart bränslevärmare som används för att värma kupe'n vid elmotordrift?
Användarvisningsbild
av hållundan
#949515
Hisingspaddan skrev:Är det någon som vet hur kylningen av elmotorn vid bakaxeln i XC90 fungerar?
Jag antar att det är vätskekylning?
Har den ett eget system eller samma som förbränningsmotorn?
Används värmen till att värma kupe' och/eller batteri, eller är det enbart bränslevärmare som används för att värma kupe'n vid elmotordrift?
Nu ska man ju inte bubbla ur sig om saker man inte har en aning om, men det känns ju inte som en högoddsare att man gjort på något annat sätt än som i V60 D6. Alltså kylning medelst AC-systemets slinga. Den har ju en värmeväxlare under bilen som matas med köldmedia från motorrummets slinga vilken växlas till ett vatten/glykolsystem som kyler batteripack (motor vetefanken hur den kyls iofs).

Värmning av kupé vid elmotordrift går med största sannolikhet på bränslevärmare och/eller förbränningsmotorns vattenslinga beroende på behov och yttertemp.
av marcbe
#949905
hållundan skrev: Nu ska man ju inte bubbla ur sig om saker man inte har en aning om, men det känns ju inte som en högoddsare att man gjort på något annat sätt än som i V60 D6. Alltså kylning medelst AC-systemets slinga. Den har ju en värmeväxlare under bilen som matas med köldmedia från motorrummets slinga vilken växlas till ett vatten/glykolsystem som kyler batteripack (motor vetefanken hur den kyls iofs).

Värmning av kupé vid elmotordrift går med största sannolikhet på bränslevärmare och/eller förbränningsmotorns vattenslinga beroende på behov och yttertemp.
Inte riktigt rätt gissat Henke. Elmotorn är vattenkyld men inte av A/C, utan av en egen lågtempkylkrets. Anledningen är att batteripacket och elmotor inte riktigt har samma åsikt vad som är lämplig arbetstemp...
Användarvisningsbild
av hållundan
#950093
marcbe skrev:
hållundan skrev: Nu ska man ju inte bubbla ur sig om saker man inte har en aning om, men det känns ju inte som en högoddsare att man gjort på något annat sätt än som i V60 D6. Alltså kylning medelst AC-systemets slinga. Den har ju en värmeväxlare under bilen som matas med köldmedia från motorrummets slinga vilken växlas till ett vatten/glykolsystem som kyler batteripack (motor vetefanken hur den kyls iofs).

Värmning av kupé vid elmotordrift går med största sannolikhet på bränslevärmare och/eller förbränningsmotorns vattenslinga beroende på behov och yttertemp.
Inte riktigt rätt gissat Henke. Elmotorn är vattenkyld men inte av A/C, utan av en egen lågtempkylkrets. Anledningen är att batteripacket och elmotor inte riktigt har samma åsikt vad som är lämplig arbetstemp...
Där ser man. ;)

Trial and error back in the days. :)

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90

Farsans Hyundai Kona med Primacy 5 har mer dä[…]