Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av buzdriver
Tjenare, nybliven ägare till en V90 MY21 och får inte igång Android Auto eller CarPlay.

Bilen är utrustad med Smartphone Integration (Jag ser apparna i infomatic + har dubbla usb i mittfacket, en med vit rand) men inget händer när jag testat koppla in vare sig S23 Ultra, A55 eller en iPhone med Lightning-usb. Testat flertalet olika kablar till Samsung-telefonerna med. Sensus infomaticen har 2.12 version - vet inte om den är förlegad och det är orsaken? Finns det nyare versioner?
/Mvh
Det vore ju märkligt om alla Androidtelefoner du provat med saknar Android Auto. Ser du den appen i listan i telefonen?

I min bil vaknar den appen till och talar om (på telefonens skärm) att det finns en bil med Android auto inkopplad (när jag kopplat in sladden i uttaget med vit ram) och man kan ansluta om man vill. Om jag då i bilens centrumskärm tar fram apparna och trycker på Android Auto kopplar den upp mot telefonen och kryssar i (vare sig jag vill eller ej) att denna anslutning ska ske automatiskt nästa gång. Vill jag inte göra det i fortsättningen får jag stänga av automatisk uppkoppling manuellt.

Motsvarande gäller för iPhone.

Min bil är en XC90 från 2019, men annars är förutsättningarna desamma.
Tjena,
Ja både iPhonen & S23an har fungerat med tidigare Golf och får pop-up att Apple CarPlay/Android Auto är tillgängligt. Jag provade installera om Android Auto med men hjälpte ej.

Testade även fabriksåterställning av Sensus infomaticen men samma problem.

/Mvh
Trycker du på appens ikon i centerdisplayen för att göra anslutningen, efter det att du kopplat in telefonens kabel i uttaget med vita ramen? Första gången görs den nämligen inte automatiskt, om inte "Anslut automatiskt" är ikryssat i förväg.
Nej, jag menar en inställning under Kommunikation i bilen. Men om appen är grå har bilen inte detekterat att det finns en ansluten telefon så då hjälper det nog inte att bilen ansluter automatiskt. Det ser ut så i min bil om jag inte sätter i sladden, eller så ser den andra ikonen ut så när jag anslutit en telefon av den ena sorten.
Står det inte något på telefonen heller när du kopplat in dig? I min telefon dyker det upp en avisering om att Android Auto (i telefonen) har upptäckt en kompis som man kan ansluta till. När inte bilen ansluter automatiskt, alltså.

Har du provat om någon av dina telefoner fungerar med Android Auto/Carplay i någon annan Volvo? Typ min, där en annan telefon faktiskt fungerar.
D4 VEA dricker olja

Nya turbon kommer imorgon. Blir att lyfta ur motor[…]

Hej hjälper en kompis med en c30 . Han skicka[…]

Hej! Har en B230 motor på ett stativ som int[…]

Räkna med att inom några veckor lä[…]