Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tanken med balanseringen är ju att det inte ska finnas någon oregelbundenhet i massan. Alltså ingen speciell tyngd någonstans. Och när du sedan monterar det på bilen snurrar det ju hela tiden.
av erbe
Om man vill vara riktigt, riktigt noga skall hjulet monteras på balanseringsmaskinen i samma position som det kommer att monteras på fordonet, dvs ventilen i ”klockan-12-position”.

Detta eftersom mittcenteringen aldrig är 100% perfekt rund.

På grund av hjulets egenvikt vid montage tynger det alltid ner något, vilket kan skapa statisk obalans. När hjulet balanseras så kompenseras detta.

Om hjulet monteras med ventil i annan position än ”klockan-12” så kan statisk obalans uppstå igen.

https://sunmaskin.se/utbildning/sun-balanseringsskola/
Aha, du menar att själva monteringen blir inte riktigt rätt på grund av att hjulet har en egenvikt. Varken på bilen eller på balanseringsmaskinen. Då förstår jag vad du menar.
Dra lite lätt, snurra hjulet, dra lite mer och så om igen tills man är klar får kanske hjulet att sitta mer centrerat på bilen?
apersson850 skrev: Igår, 22:06 Dra lite lätt, snurra hjulet, dra lite mer och så om igen tills man är klar får kanske hjulet att sitta mer centrerat på bilen?
Låter som det bygger på ren tur om man ska lyckas få glipan jämnbred hela varvet runt navet när bultarna väl är åtdragna :-D
Jag tror personligen mer på att fylla ut glipan med något lämpligt så att fälgen inte kan hamna i något annat läge än perfekt centrerad.
Tejp t.ex. :-)
Hos däckverkstan borde man balansera ut statiskt och dynamiskt, sen lossa hjulet och vrida det 180 grader på konan, och kolla statisk balans igen. OM maskinen föreslår mer balansvikter så sätter man dit exakt hälften av vad den föreslår. Då borde man ha kompenserat för eventuellt fel i konan, förutsatt förstås att felet är stabilt och repeterbart..

Kan man sen få eliminera allt radiellt glapp mellan fälg och nav borde det bli perfekt :-)
Framvagnsbalk Volvo 240

Vad jag har hört så accepterar inte bil[…]

V90 MY21 Android Auto / Car Play

Nej, jag menar en inställning under Kommunika[…]

Kan inget om D4 men om vevaxelgivaren inte ger pul[…]

Stötdämpare vibration

Har en v70 07a och jag bytte stötdämpare[…]