Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apettersson skrev: Igår, 13:23 Skulle kanske behöva tejpa Bilias balanseringsmaskiner också :-D
Det kanske behövs tillföras kompetens också? ;-)
av III
Intressant tråd. Hade tidigare en bil som inte vibrerade alls. Byte sommardäck till Goodyear, sen vibrerade det i ratten vid 110-120 km/h. Vet inte hur många gånger bilen var in på om balansering. Blev inte bra. Andra däck löste problemet.
III skrev: Igår, 18:38 .. Andra däck löste problemet.
Precis sådana problem brukar upptäckas med Road Force-balansering. Balanseringsmaskinen har en extra rulle som lägger last på däcket som när man kör bilen. Börjar det vobbla eller vibrera då så är det något skumt med (läs i) däcken :-)
III skrev: Igår, 18:38 Intressant tråd. Hade tidigare en bil som inte vibrerade alls. Byte sommardäck till Goodyear, sen vibrerade det i ratten vid 110-120 km/h. Vet inte hur många gånger bilen var in på om balansering. Blev inte bra. Andra däck löste problemet.
Hittades det obalans vid alla tillfällen också? För mig skiljde det som sagt 30gram från Bilia västerås till Bilia köping.
Något knas är det säkert med däcken, men att dom isåfall slår så olika i olika maskiner fattar jag inte.

Kostade 10k, så inte supersugen på att köpa nya efter 2mån…
För mej hjälpte det att ta bort alla hjulen och fram med stålborsten.
Monteringsytorna måste tydligen vara nära kliniskt rena från tex rost/ärg. Så ut och borsta rent både fälg och nav.
Läste detta tips och alla mina vibrationer försvann (100-140kmt)
246 skrev: Idag, 03:23 För mej hjälpte det att ta bort alla hjulen och fram med stålborsten.
Monteringsytorna måste tydligen vara nära kliniskt rena från tex rost/ärg. Så ut och borsta rent både fälg och nav.
Läste detta tips och alla mina vibrationer försvann (100-140kmt)
Ja, det är bra tips. Tyvärr har jag gjort det redan. Momentdrar även i kors med stegen 20,60,120nm. Tror jag monterat om däcken, gjort rent och grejat, 5gånger sen i våras och även bytt runt fram/bak.
Känner igen ditt problem, jag är också extremt känslig för rattfrossa. Har genom åren låitit ombalansera mina hjul mellan säsongerna med varierande resultat. Har kommit fram till att Euromaster på Sångleksgatan i Malmö oftast gör ett bra jobb.
Har alltid tyckt det är ett intressant ämne och efter flera års funderande och Googlande gjorde jag slag i saken och köpte mig en egen balanseringsmaskin. Då vet jag att maskinen alltid är nykalibrerad, att hjulnav, kona och anliggningsytor alltid är rena. Jag har lärt mig montera hjulet upprepade ggr på maskinen så att jag får en skillnad på 3-4gr mellan uppspänningarna.
Det är väl lite överkurs kanske att skaffa en egen balanseringsmaskin för husbehov men vi har olika intressen här i livet, en del lägger massor på hifi, kameror, gitarrer you name it. Jag tycker det är kul och stimulerande att gå ut i garaget och "snurra hjul" :-) Vi har två bilar i hushållet så det blir 16 hjul att leka med säsongsvis.
Mycket man kan ha. En av mina kusiner har en maskin för att pressa på kopplingar på hydraulslangar. Samt tre maskiner för att slipa sågklingor, varav två är likadana.
Jag är så glad att jag slipper trassla mer med däckverkstädernas halvdana balanseringsförsök. Får det perfekt med min hemmabalansering på svarvad puck med libell, inte en krusning i ratten i motorvägsfart :party: Har eliminerat skeva däck-problematiken genom att dumpa Conti och gå tillbaka till Michelin och Nokian.. :-D

Hej, Nu skall man på sommar semester och d&[…]

Problem med trafikinformation RTTI

Trafikinformation brukar vara länkad till ett[…]

D4 VEA dricker olja

Ursprungligen kör D4204t5 på 0w-20. I U[…]

XC60 MY2025 - laddprobem

Jag får också samma problem med min De[…]