apettersson skrev: ↑Igår, 13:23 Skulle kanske behöva tejpa Bilias balanseringsmaskiner ocksåDet kanske behövs tillföras kompetens också?![]()

Moderator: Moderatorer
apettersson skrev: ↑Igår, 13:23 Skulle kanske behöva tejpa Bilias balanseringsmaskiner ocksåDet kanske behövs tillföras kompetens också?![]()
III skrev: ↑Igår, 18:38 .. Andra däck löste problemet.Precis sådana problem brukar upptäckas med Road Force-balansering. Balanseringsmaskinen har en extra rulle som lägger last på däcket som när man kör bilen. Börjar det vobbla eller vibrera då så är det något skumt med (läs i) däcken
III skrev: ↑Igår, 18:38 Intressant tråd. Hade tidigare en bil som inte vibrerade alls. Byte sommardäck till Goodyear, sen vibrerade det i ratten vid 110-120 km/h. Vet inte hur många gånger bilen var in på om balansering. Blev inte bra. Andra däck löste problemet.Hittades det obalans vid alla tillfällen också? För mig skiljde det som sagt 30gram från Bilia västerås till Bilia köping.
246 skrev: ↑Idag, 03:23 För mej hjälpte det att ta bort alla hjulen och fram med stålborsten.Ja, det är bra tips. Tyvärr har jag gjort det redan. Momentdrar även i kors med stegen 20,60,120nm. Tror jag monterat om däcken, gjort rent och grejat, 5gånger sen i våras och även bytt runt fram/bak.
Monteringsytorna måste tydligen vara nära kliniskt rena från tex rost/ärg. Så ut och borsta rent både fälg och nav.
Läste detta tips och alla mina vibrationer försvann (100-140kmt)
Beställt en XC60 i Juni med uppskattad levera[…]