- Igår, 21:42
#1612889
Så, nu är den bytt. Pust.
Många skruvar, clips och elände. Tog inte bort hjulet -hissade bara och kom åt ändå inne i hjulhuset.
Lite osäkert på hur hårt man vågar dra saker men tänker nog bryta mig in internt sedan och känna på skruvarna efter ett tag.
Ser, på gamla lyktan, två potentiella inträngingsställen:
Antingen har det gått via den tidigare nämnda svarta limningen mellanklarglas och hus, eller, så skulle det kunna ha gått in via kontaktstycket - det ser lite suspekt ut på ett ställe där.
Får återkomma med mer info sedan.
När jag bytte så fungerade lyktan igen (men hade ju beställt och vågar inte chansa för den lär ju slockna i vinter om inte annat och tänker inte mecka med det här i snöslask och elände).
Räkna med 1-2 timmar i allafall.
Körde häftmassa för att inte riskera att tappa två av de skruvar som det finns tappotential för.
Noterade även när jag satt dit den och provade att dra igen luckan att någon form av listgrej tog i lyktan lite så lossade alla tre skruvar och fick hjälp med att hålla/dra lyktan utåt innan jag skrivade fast igen. Det fanns lite ruckelmån på någon millimeter eller så, och det räckte för att den inte skulle ta i längre.
Provade även lyktan innan jag satte ihop resten av bilen......
Kort beskrivning:
Lyfte bilen med domkraft så hjulet hängde ner.
Loss med skruvarna i hjulhuset. Enligt instruktioner i video på Vparts hemsida/Yuoutube.
Notera - ena skruven var längre än de andra för mig! Håll ordning!
Inredningen så rev jag loss sidan (det här är höger sida) och tog loss bälteshållaren men sket i fästöglan - man kom åt allt då genom att bända ut sidan.
Behövde inte heller riva loss kofångaren lika långt så gick ändå, särskilt om man är två personer.
Fast nyckel med spärr är att föredra när man tar bort hållargrejen till kofångaren, den som sitter ivägen för nedersta skruven till lyktan! Skulle bli vansinnig annars...