Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ardal
Hej!

Ett problem som jag egentligen fick förra året var att bilen plötsligt varnade för låg bromsvätska och uppmanade mig att stanna bilen omedelbart, varje gång jag körde i en tät kurva t.ex i en rondell, eller typ bara rondeller. Alltså kunde ja köra hur länge som helst utan några problem men så fort ja svängde runt i en rondell dök detta upp.

Jag levde med det någon månad men det krävde allt mindre kurvor ju mer tiden gick, så jag bytte bromsvätska och så försvann felet. Nu cirka ett år senare har jag fått tillbaka samma fel. Just nu är det bara tajta kurvor men det kmr kräva allt mindre kurvor med tiden. Är det någon annan som fått liknande fel?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det kan vara bromsklossarna som är på väg att ta slut. När där sitter nya bromsklossar runt om fylls behållaren till övre strecket I behållaren. Sedan sjunker nivån efter hand som klossarna slits och till sist blir den så låg att lampan tänds. Fyller man då på bromsvätska så släcks lampan, men klossarna kan fortfarande vara utslitna.
Men, det kan även vara läckage
Oftast är det då i den hydrauliska manövrering av kopplingen. Den använder (oftast) bromsvätska från samma behållare.

jag har fått 3 bilar inlösta av Volvia […]

Tack för svar!! Skönt att veta att det […]

Hård Bromspedal

Problemet löstes genom att rensa hålet […]

Jo priset har stigit varje år, men är s[…]