Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av God2go
Hej allihopa!
Jag har köpt en xc90 2017 d5. Vill jag vet om xc90 är bra för långa sträckor exempel Spanien eller Grekland under sommaren.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det ska inte vara några problem, om jag har kört till dessa platser med min V60 vid flera tillfällen kan du köra dit med din XC90.
Bra att tänka på att vissa parkeringar/parkeringsgarage inte är dimensionerade för bilar av den storleken, jag upplever att det är vanligare i sydeuropa/östeuropa än här hemma.
Sen är vägarna i vissa länder man passerar inte alltid de bästa, har bilen stora fälgar med lågprofildäck får man hålla lite extra koll på vissa håll.

Utöver det gäller det vanliga, bl.a. med miljözoner, betalvägar och annat men det har du kanske koll på sedan tidigare.
Användarvisningsbild
av fjohan82
apersson850 skrev: sön 25 maj 2025, 20:26 XC90 är ofta luftfjädrade. De sväljer ojämnheter ganska bra.
Men inte potthål stora som dasslock på motorvägar. ;-)
Jag körde i ett sånt i Nordmakedonien för några år sen, tack å lov klarade sig fälgen.
Hej!
Köpte jag från november förra året en xc90 d5 2017. Jag märkte igår oljenivå är nästan i mitten och jag har kört 700 mil från den sista service. Är den ok?
Jag har kört ca 1250 mil sedan senaste oljebytet. Den har tappat tre streck på mätaren. Men min är en 2019, så efter modifieringen som skulle minska oljetörsten.

Hej! Jag har lite spridda ytliga rostangrepp p&ar[…]

Har hittat ett företag i Östersund som &[…]

Tekniskt ska det fungera, men praktiskt? Är h[…]

Luftmassemätare, sensor s70 1999

Det är ju i så fall en insugstempgivare[…]