- mån 03 mar 2025, 17:22
#1603493
Jag har en XC90 MY22 (då ny och jag tog ut den december 2021) som servats enligt plan. I början av 2025 fick vi upp ett felmeddelande om nivåreglering och att service erfordras.
Ringde först försäkringsbolaget som lade upp ett ärende och tog sedan bilen till Bilia. Nedan fick vi från teknikern (anteckning på det som skickades till försäkringsbolaget).
"Höger bakre luftfjädringsventil. Generellt elektriskt fel. Öppen krets. Friläggning uppmätning kablage till ventilpaket. Konstaterat avbrott i ventilpaket till luftfjädring".
Försäkringsbolaget nekade ärendet och sa att ventilpaketet inte står med på deras komponentlista. Ställde då fler frågor till teknikern och han förklarade då att vi inte har gjort detta själva, att detta inte är någonting som hade setts under våra servicetillfällen heller.
Vad kan jag göra? Det känns drygt att behöva lösa ett problem vi inte har skapat. Sen tänker jag att jag också undrar vart jag ska driva vidare? Försäkringsbolaget? Bilia?
Ringde först försäkringsbolaget som lade upp ett ärende och tog sedan bilen till Bilia. Nedan fick vi från teknikern (anteckning på det som skickades till försäkringsbolaget).
"Höger bakre luftfjädringsventil. Generellt elektriskt fel. Öppen krets. Friläggning uppmätning kablage till ventilpaket. Konstaterat avbrott i ventilpaket till luftfjädring".
Försäkringsbolaget nekade ärendet och sa att ventilpaketet inte står med på deras komponentlista. Ställde då fler frågor till teknikern och han förklarade då att vi inte har gjort detta själva, att detta inte är någonting som hade setts under våra servicetillfällen heller.
Vad kan jag göra? Det känns drygt att behöva lösa ett problem vi inte har skapat. Sen tänker jag att jag också undrar vart jag ska driva vidare? Försäkringsbolaget? Bilia?