Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en XC90 MY22 (då ny och jag tog ut den december 2021) som servats enligt plan. I början av 2025 fick vi upp ett felmeddelande om nivåreglering och att service erfordras.

Ringde först försäkringsbolaget som lade upp ett ärende och tog sedan bilen till Bilia. Nedan fick vi från teknikern (anteckning på det som skickades till försäkringsbolaget).

"Höger bakre luftfjädringsventil. Generellt elektriskt fel. Öppen krets. Friläggning uppmätning kablage till ventilpaket. Konstaterat avbrott i ventilpaket till luftfjädring".

Försäkringsbolaget nekade ärendet och sa att ventilpaketet inte står med på deras komponentlista. Ställde då fler frågor till teknikern och han förklarade då att vi inte har gjort detta själva, att detta inte är någonting som hade setts under våra servicetillfällen heller.

Vad kan jag göra? Det känns drygt att behöva lösa ett problem vi inte har skapat. Sen tänker jag att jag också undrar vart jag ska driva vidare? Försäkringsbolaget? Bilia?
Jag har haft ett fel på den aktiva stötdämpningen, alltså inte själva luftfjädringen. Men det var en följd av den lite klantiga konstruktionen, där stötdämparen har sin anslutning nere i bottnen, vilket innebär att varje fjädringsrörelse innebär att kabeln flexar lite. Den hade helt enkelt gått av.
Hade anslutningen suttit i den övre änden hade den antagligen fungerat i evighet. Men det går kanske av fysiska skäl inte att konstruera en aktiv stötdämpare med styrningen i ovanänden - det vet jag inte.
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]