Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Crankshaft skrev:- Tyvärr är ju en V90 begränsad till laddning med enfas, vilket dock inte hindrar att den ansluts till en trefas laddstation. Vet någon om den då alltid hämtar laddströmmen från samma stift, eller om detta "förhandlas" mellan laddstation och bil? Om inte, dvs om en V90 alltid belastar t ex L1, så kan det ju uppstå problem vid anläggningar med flera uttag, eftersom L1 då får hög belastning, medan övriga faser har låg (=> dåligt utnyttjande). Om det däremot är möjligt för laddstationen att i varje ögonblick tala om för bilen på vilken fas (stift) den skall hämta laddningen, så blir det ju ett helt annat läge. Då kan ju laddstationen fördela ut faserna på bästa vis, och till och med ta hänsyn till vilken av faserna i mitt hem som är högst belastad för stunden. Därmed kan den ju då styra över bilen till den minst belastade fasen, istället för att bara tvinga bilen att styra ned med bibehållen fas. Vet någon hur detta funkar, i synnerhet på V90?
Jag har ingen elbil och därför ingen laddbox. Så jag vet inte hur de fungerar i detalj. Däremot har jag installerat och konstruerat mycket elektriskt i 40 år, så jag kan gissa rätt kvalificerat.
Av vad jag har läst mäter en laddbox med lastbalansering strömförbrukningen i husets inkommande tre faser. Blir den högre än vad huvudsäkringen är drar laddboxen ned på laddningen på de tre faser den är inkopplad till. Om den bara använder en fas kommer det att bli den som dras ner, i praktiken. Om laddboxen bara anänder en fas och huset har en fas som är mindre belastad än övriga bör man koppla in just den fasen på den som bilen använder. Med stor sannolikhet kan laddboxen effektreglera den/de fas(er) den använder, men inte låta dem byta plats. Skulle laddboxen kunna fördela effekt från en fas till en annan skulle den i princip behöva fungera som en frekvensomriktare, med ett likströmssteg följt av en IGBT-brygga. Detta kräver även ett kondensatorbatteri som blir ganska stort. Det finns inte plats till ett sådant i en bula på sladden och kanske inte heller i en vanlig laddstation på väggen.

Hej tack för svar, ac är avslagen och ha[…]

Vilken inre styrled passar?

Tjena, Har dåliga styrleder. De yttre ä[…]

Den stora annons-tråden

Skulle hellre lagt den summan på typ denna: […]

Den röda kabeln ska antagligen sitta i v&au[…]