Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ardal
Hej!

Det var dags för service, så jag lämnade in bilen på en lokal verkstad i området för oljebyte och filterbyte. Under arbetet upptäckte mekanikern en mindre oljeläcka i närheten av avtappningen för växellådsoljan. Eftersom jag bytte växellådsolja hos Volvo Cars Retail för cirka sex månader sedan, rekommenderade han att jag skulle vända mig till dem för vidare kontroll.

Hos Volvo konstaterade de att bulten för avtappning av växellådsoljan är torr, vilket innebär att läckan inte kommer därifrån. Däremot såg de spår av olja längre upp, och misstänker starkt att det rör sig om en läcka från ventilkåpspackningen. Det var dock endast en snabb översyn och ingen formell felsökning, men enligt dem såg det ganska tydligt ut.

Jag har själv inte märkt någon förändring i oljenivån under körning. Mekanikern på Volvo nämnde också att mängden olja som läckt hittills är väldigt liten, men att problemet sannolikt kommer att förvärras med tiden. Han uppskattade kostnaden för att åtgärda felet till cirka 9 000 kr.

När jag har läst runt lite ser jag att vissa menar att en läcka vid ventilkåpspackningen ibland kan bero på underliggande problem, som exempelvis en defekt vevaxeltätning.

Mina frågor är:

– Är det säkert att fortsätta köra bilen som vanligt tills vidare, eller finns det risk för allvarligare skador?
– Går det att få reparationen utförd billigare på en annan verkstad, eller ligger 9 000 kr i linje med vad det brukar kosta?

Tack på förhand för hjälpen!
S70, batteri/el-fel

Kan man testa dem och se om de är hela elle[…]

För mycket camber 940.

Går det att hitta kortare men i övrigt […]

-99 V70 2.5T ojämn tomgång

Har du en MAP-givare gömd bakom kylarens &oum[…]

Beställt hem olja för ett "mell[…]