Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pumba1
Hej,

Är i bilbytartankar och kollat på att byta min V40 mot en V90 T6 runt 2023 så man får den med lite längre räckvidd på el.

Men jag funderar på allt krom som är på bilen, det ser ut som det bara sitter med tejp när jag kollat, men jag funderar på om de går att plocka bort kromet på sidorna och bara köra utan eller finns det massa hål och grejer bakom?
Fronten och bak ser värre ut så de får väl bli foliering eller lack på dem.

Jag gillar inte riktigt allt krom, på min XC40 så är allt svart, ser ut som det är lackat på den, jag folierade det lilla som fanns kvar.

På de V90 jag varit och kolla på så har det var fullt med stenskott och tydligen väldigt svårt att rengöra runt listerna, så jag tycker det gett ett ganska sunkigt intryck , de bilar jag kollat på har gått 5-7000mil så man funderar ju på hur kromet ser ut när de närmar sig 20 000mil...
av UnleashFusion
Pumba1 skrev: sön 06 apr 2025, 16:33 Hej,

Är i bilbytartankar och kollat på att byta min V40 mot en V90 T6 runt 2023 så man får den med lite längre räckvidd på el.

Men jag funderar på allt krom som är på bilen, det ser ut som det bara sitter med tejp när jag kollat, men jag funderar på om de går att plocka bort kromet på sidorna och bara köra utan eller finns det massa hål och grejer bakom?

Jag gillar inte riktigt allt krom, på min XC40 så är allt svart, ser ut som det är lackat på den, jag folierade det lilla som fanns kvar.

På de V90 jag varit och kolla på så har det var fullt med stenskott och tydligen väldigt svårt att rengöra runt listerna, så jag tycker det gett ett ganska sunkigt intryck , de bilar jag kollat på har gått 5-7000mil så man funderar ju på hur kromet ser ut när de närmar sig 20 000mil...
Du får helt enkelt chrome delete på all krom, tar du bort kommer de se väldigt konstigt ut, typ som i klippet och där kan du även se att trimmet/kromet, kan missfärgas eller ja får fläckar som inte går bort), Jag vågar inte säga om V90 drabbas av sådant men jag tycker att det bör göra, kommer från samma SPA-generation) (typ vid 0:38)
av Pumba1
UnleashFusion skrev:

Du får helt enkelt chrome delete på all krom, tar du bort kommer de se väldigt konstigt ut, typ som i klippet och där kan du även se att trimmet/kromet, kan missfärgas eller ja får fläckar som inte går bort), Jag vågar inte säga om V90 drabbas av sådant men jag tycker att det bör göra, kommer från samma SPA-generation) (typ vid 0:38)
Kanske uttryckte mig lite dumt, jag menar så klart listerna som går längst ner på dörrarna, runt rutorna så blir de ju till att lösa.
Men de långa kromlisterna som går nere på dörren var det framförallt som jag tänkte på.
Bilagor
IMG_6938.jpg
IMG_6938.jpg (154.17 KiB) Visad 1162 gånger
av UnleashFusion
Pumba1 skrev: sön 06 apr 2025, 17:02
Ahhh , du kan faktiskt byta ut dessa "kromlister" till svarta(inte blanksvart) från V90 Cross Country
https://www.volvopartswebstore.com/show ... veLine=441 enligt volvopartstore så funkar S90/V90/V90cc listerna gemensamt. #11, #13, #15.

men du kan även köra utan om du känner för det
här finns begagnade(dubbelkolla att det är rätt artnummer så du inte köper fel del: https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% ... %B6rr/Alla
Användarvisningsbild
av fjohan82
Pumba1 skrev: sön 06 apr 2025, 17:02
UnleashFusion skrev:

Kanske uttryckte mig lite dumt, jag menar så klart listerna som går längst ner på dörrarna, runt rutorna så blir de ju till att lösa.
Men de långa kromlisterna som går nere på dörren var det framförallt som jag tänkte på.
Ett alternativ är att titta på en "Dark" som benämningen är, de saknar det mesta av "kromat krom".

https://www.bytbil.com/vastra-gotalands ... 1-18315790
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 6-18086896
av Pumba1
Jag tänkte mest på att ta bort listerna helt, av de 3 bilar jag nu kollat på så har det varit massa skit runt dessa lister på dörrarna och det är väl mer det som stör än själva kromet.
Ska och kolla på en till bil på fredag som gått 5000mil och se hur det ser ut där, den första vi kollade på (den silvriga på bilden) hade gått 7000mil men kromet såg mer ut att ha gått 20 000mil för det var helt sönderbombat med stenskott, de andra jag kollat på har varit något bättre.

Överlag så tycker jag bilhandlarna varit väldigt dåliga på att faktiskt rengöra bilarna de säljer, vem vill köpa en bil för 400 000+ och de har inte ens orkat öppna dörren och rengöra på insidan av dörren, den silvriga hade dessutom rost i dörren som gjort en stor rostbrun fläck i dörröppningen.
Sånt förväntar man ju sig kanske inte på en 2023 årsmodell med 7000mil på mätare, kanske mer på en 10 år gammal bil med 20 000+ mil på mätaren

Under förutsättning att det inte ä[…]

Motorproblem

Inga lampor/meddelanden i instrumentdisplayen? Sku[…]

Utslagsbegränsare

Sitter tom std på en del Volvo av dessa gene[…]

Sitter fast

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&[…]