Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är nära och teckna order på en ny V90 T6 Recharge MY2026 och undrar hur den elektriska värmen upplevs? Jag kör mestadels på "Pure" så bensinmotorn startas bara vid längre resor. Är värmekapaciteten tillräcklig vintertid? Har idag en XC60 Recharge med bensinvärmare då det var brist på komponenter 2022-2023. Har någon uppfattning om ev. skillnad mellan bensinvärmare och elektrisk dito?
Vet inte exakt vad du tänker på, men kapacitetsmässigt så räcker den ju till att värma utan problem. Har nu levt igenom en vinter med min v60 recharge 2024, och det är inga problem att få varmt och gott vid körning på ren el.

Förkonditioneringen går till och med snabbare än med en bränsledriven värmare. Värmen kommer direkt och det räcker ofta med ca 10, max 15 minuter för att ha varmt och gott i bilen och isfria rutor.

Men elvärme äter batteri på vintern när du kör på el. Om man kommer ca 70-80km när det är 10-15c ute så kommer du ner mot 50-55km vintertid när det är några minusgrader ute. Så ibland så kör jag förkonditonering med elkabeln ansluten och sedan avstängd elvärmare (+stols- och rattvärme) när det är några plusgrader ute om jag vill komma längre på ren el.
Instämmer ang värmen. Jag köpte en ny V90 T6 med leverans i november 24, hade en T8 från 2018 tidigare. Värmen upplever jag snabbare än den bensindrivna, man behöver kortare uppvärmningstid jämfört med bensinvarianten.
För övrigt väldigt nöjd....
Tack för Era erfarenheter, låter som "elvärmen" har bra kapacitet:)

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]

Hej! Symbolen för avgasreningssystem lyser o[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&au[…]

Blir väl denna då? https://www.bildelsb[…]