Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min V90 d3 2019 awd har en vibration när den har stått parkerad i 1-2 dagar och längre.
De första 5-600 metrarna jag kör så finns det en tydlig vibration i bilen.
Jag kan inte känna om det är fram eller bak.
Inte ens om det är från ett av hjulen.

an kännas som om det kommer från motorn och eller växellådan, mitt i bilen.

Nya sommardäck har satts på nu utan förbättring. Nyligen godkänd för 2 år till utan fel, så det tekniska skicket ska vara bra.

Växellådan växlar smidigt och gör inga ljud.

Tips på vad detta kan vara eller vad som kan kontrolleras?
Continental? De har uppenbarligen återupptäckt morgonsula, som var ett problem på 60-talet :-)
EspenVenanger skrev: mån 07 apr 2025, 14:46 Belastningsindex på de nya däcken är 100Y. Minst 90 fram och 92 bak enligt fordonsbeviset.
Men ja, de tankarna har slagit mig :)
Aha det kanske skiljer mellan olika bilar då?
Jag får fram nedanstående när jag tittar på en D3 AWD med samma hjul.

Nåväl, då är inte det orsaken om du har 100-däck.
.
V90 D3 AWD.jpg
V90 D3 AWD.jpg (42.98 KiB) Visad 2579 gånger
Ökat däcktryck till 2,62 bar/38 psi - var 35,5-36 psi.
Fortfarande vibrationer, men de är mindre än tidigare.
Denna lilla ökning av lufttrycket gjorde att bilen rullade smidigare och var mycket bättre att köra.
Ska hålla koll på däckslitaget framöver.
Tack för tipset :)
Se om vibrationerna minskar sedan om däcken för runda till sig.
Nu vet jag inte vad det där är för märke så har ingen aning om kvalitet och precision i tillverkningen, men fortsätter det så få till en balansering och kanske även en vägbelastningsbalansering.
Det är inte alla som kan utföra den. Då belastar man hjulen för att simulera hur det är när bilen kör på vägen.
Man då även tror jag upptäcka om de inte är helt runda.

Jag haren V90 D4 AWD och har kört ekotryck sedan jag fick den.
Min luftpump har, när man ligger i det intervallet, jämna 0,1 bar som preset och på grund av fysikaliska fenomen så sjunker trycket på just den pumpen ca 0,5 bar när den stänger av. Så jag sätter på 2,7 varvid den stannar och trycket sjunker till 2,65.
Har inte märkt några som helst ojämnheter vid slitage.
Jag byter även varje halvår (när det går från sommarhjul till vinterhjul och vice versa) mellan fram och bak (alltid samma sida), så de som satt fram förra sommarperioden får nu sitta bak.
När det är dags för byte är alla fyra i princip helt jämnt slitna med varandra.

Nackdelen med det lite högre trycket är något stötigare gång och vissa osköna broskarvar känns mer, men det tar jag lätt för lägre förbrukning och mer distinkt hantering.

Kom också ihåg att man alltid skall lufta hjulen kalla. Gör du det varmt så kommer trycket bli för lågt när de kallnat efter en körvända.
Vintertid om man har kyligare vintrar (-20 och nedåt typ?) så kan man behöva pytsa i mer luft under kallperioden.
Det kan skilja ganska mycket.
Grovt räknat så ändras trycket med 0,1 bar/10 grader.
Så har du i luft 2,6 vid +10 så är det bara 2,2 vid -30.
Gäller då även att har du 2,2 vid +10 så är det bara 1,8 vid -30!
Så man får försöka hitta en medelväg helt enkelt, för inte ids man fippla luft var och varannan dag. Inte jag i allafall....

Helt rätt, jag tror det finns en stor sp&au[…]

Är det någon som VET! hur många[…]

Kränga av däck själv

Jag provade med däckjärn, kofot, spett o[…]

Tyvärr så är det samma fel p&ar[…]