Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Detta var 2019, och efter lite letande hittade jag fakturan. Bilen var en V70 D3 My 11 (163hk) Summun. Service av original serviceolja, filter, multifilter, vägassistans och 2.0-förmåner. Byt dessutom ut multiremmen, kamremmen, remspännaren, pumphjulet, vattenpumpen och kylvätskan. Totalpris 11 107 kr (norska)

Nu i februari 2025 hade jag service på min V90 CC D5 My20, detta var en grundservice 1 år/30 000km med byte av multifilter + Volvo-distributör och oncall. pris kr 5 724,-
https://bilservice.no/
246 skrev: sön 06 apr 2025, 02:18
Sulten skrev:Volvo fördelar som väghjälp mv skulle det vara. ( inte lätt med översättare)
Lugnt..tror vi alla förstod :-D Det heter Volvo assistans här i Sverige
Motsvarande brukar väl ingå i helförsäkring hos de flesta försäkringsbolagen?
av 246
Erik Å skrev:
246 skrev: sön 06 apr 2025, 02:18
Sulten skrev:Volvo fördelar som väghjälp mv skulle det vara. ( inte lätt med översättare)
Lugnt..tror vi alla förstod :-D Det heter Volvo assistans här i Sverige
Motsvarande brukar väl ingå i helförsäkring hos de flesta försäkringsbolagen?
Absolut, dock oftast med självrisk på omkting 1500kr
246 skrev: sön 06 apr 2025, 23:29 ..Absolut, dock oftast med självrisk på omkting 1500kr
Det är väl inte så farligt, jag har behövt bärgning en enda gång på 40 år.
Och uppenbarligen glömde försäkringsbolaget att fakturera självrisken sen, hurra! :party:
Jag använde assistansen en gång under den tid jag hade min XC70. Det var när generatorfrihjulet låste sig några hundra meter innan jag kom hem. Därifrån var det tre mil till verkstaden. Så långt ville jag inte köra.
av 246
Erik Å skrev:
246 skrev: sön 06 apr 2025, 23:29 ..Absolut, dock oftast med självrisk på omkting 1500kr
Det är väl inte så farligt, jag har behövt bärgning en enda gång på 40 år.
Och uppenbarligen glömde försäkringsbolaget att fakturera självrisken sen, hurra! :party:
Vissa är födda med tur, andra inte.
En bekant behövde bärning/assistans 4 gånger förra året och försäkringsbolaget glömde inte faktureringen.
2 punkteringar med trasiga däck som följd, rattlåset strejkade och starthjälp av dött batteri. Slutnota 6000kr i bara självrisker.
Själv har jag aldrig behövt varken bärning eller assistans..peppar peppar :-D

Om man ändå gärna vill ha "Volvostämpeln" så följer assistansen med på "köpet", utan självrisk.
246 skrev: tis 08 apr 2025, 00:07 .. Vissa är födda med tur, andra inte. ..
Nu kan man ofta komplettera brist på tur med förebyggande underhåll. Och kanske viktigast av allt, att ta varningssignaler på allvar.
Allvarliga problem ger nästan alltid någon form av förvarning innan de slår till med full kraft. Jag ignorerade nog en sådan :-D
av 246
Erik Å skrev:
246 skrev: tis 08 apr 2025, 00:07 .. Vissa är födda med tur, andra inte. ..
Nu kan man ofta komplettera brist på tur med förebyggande underhåll. Och kanske viktigast av allt, att ta varningssignaler på allvar.
Allvarliga problem ger nästan alltid någon form av förvarning innan de slår till med full kraft. Jag ignorerade nog en sådan :-D
Bra skrivet, så sant som det är sagt! Var rädd om era bilar och vårda dom ömt! Min "skuttmekaniker" som jobbat med bilar i 40 år..säger att det är skrämmande med vilka bilar folk kommer in med.
En hade åkt från Lund-sthlm heeelt utan bromsar..fans inget kvar av varken skivor, belägg, kolvar eller bromsrör-totalt sönderrostat (Ford)..men handbromsen tog liiite, men dock inte tillräckligt för att undvika köra in i väggen till verkstaden.
En annan kund kom till mecken för att byta bromsar(klossarna var så slut att endast stålet var kvar) och sa, om du ska ta en provtur efter service, så vill jag varna för att den läcker benisin här och där i motorutrymmet :-o Som sagt..finns folk till allt

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]

Hej! Symbolen för avgasreningssystem lyser o[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&au[…]

Blir väl denna då? https://www.bildelsb[…]