Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
Funderar på att beställa en V90 MY2026 T6 Recharge och frågan är när orderböckerna stängs? Har haft V90CC MY2019 innan och var nöjd med den och har nu kört XC60 MY2023 T6 Recharge i snart 2,5 år. Det aktiva chassit med bakre luftfjädring, höjer det bilen något? ( Vilket jag inte har något emot ) Och är HK,s premiumsound OK?
LJN skrev: sön 06 apr 2025, 14:09 Funderar på att beställa en V90 MY2026 T6 Recharge och frågan är när orderböckerna stängs? Har haft V90CC MY2019 innan och var nöjd med den och har nu kört XC60 MY2023 T6 Recharge i snart 2,5 år. Det aktiva chassit med bakre luftfjädring, höjer det bilen något? ( Vilket jag inte har något emot ) Och är HK,s premiumsound OK?
Speciellt nu när det finns "Nordic edition" så sparar man ganska mycket(minst 100tkr, och så lägger du till"lounge-paket" där massage-funktionen, svart/amber/vit ventilerade nappa-stol och B&W-ljudanläggning för ~59ktkr.(värt) , vanligtvis enstaka B&W ligger mellan 30-40tkr tror jag det var och ventileratstol minst 29tkr.
och jag tror aktivt chassi och bakre luftfjädring är väl 50/50 (har inte provat så kan inte säga med erfarenhet) men fanns en tråd tidigare om det och då står det att bilen höjs inte* viewtopic.php?f=79&t=162716&start=10 och lägg gärna till spolning av backkameran(den gör skillnad och går att eftermontera annars)
av LJN
Tack för input! Antar att V90 inte får någon facelift innan modellen läggs ner? Tänker då på mitt displayen och ny mjukvara/hårdvara som Volvo informerat om tidigare:

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... volvobilar
LJN skrev: sön 06 apr 2025, 18:20 Tack för input! Antar att V90 inte får någon facelift innan modellen läggs ner? Tänker då på mitt displayen och ny mjukvara/hårdvara som Volvo informerat om tidigare:

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... volvobilar
Det vågar jag inte svara på. Jag vet att XC60 som också har Nordic edition och alla MY26 kommer få den nya (ipad i mittkonsolen).om bilderna stämmer överens.
Räkna inte med någon facelift för V90.

Luftfjädringen höjer bilen när den parkeras vilket gör i- och urstigning snäppet lättare. Dock är det som bekant bara på bakaxeln. Osäker på hur man kan lira med inställningarna under Google-systemet men med Sensus kunde man välja om bilen skulle höjas eller ej i samband med parkering.
Jag har fått bekräftat av en handlare att produktionen av V90 avslutas i höst, så passa på. Tror han sa v39, men jag är inte säker på att jag minns helt rätt.

Rätt var det är stängs möjligheten att konfigurera sin egen V90, och efter det brukar det gå att få tag på lagerbilar som är specade av återförsäljare.
HerrDödén skrev:Osäker på hur man kan lira med inställningarna under Google-systemet men med Sensus kunde man välja om bilen skulle höjas eller ej i samband med parkering.
För XC90 gäller inställningen istället om bilen ska utföra nigning eller ej, alltså om den ska sänkas när man stänger av motorn för att kortbenta lättare ska komma in och ut. Men den justerar förstås höjden i båda ändar av bilen.
Koffertlucka byte

Hej. Vet nån om en lucka från -06 pass[…]

Hej! Har lite funderingar på hur jag kan kon[…]

Lambdasondkabel 940

Kopparmantlad kabel brukar vara för att det i[…]

Det finns mycket jag inte är expert på.[…]