Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kattfnatt
Min V90 D4 från 2019 med 14.000 mil har börjat vibrera vid körning när bilen är genomvarm, vet inte om det är lika tydligt när den är kall och jag har tagit tid på vibrationerna..... Bilen skakar i cirkus 6 sekunder innan den har ett lika långt uppehåll och sen börjar det vibrera igen, spelar ingen roll om jag går ner en växel

Det blir mest (irriterande) tydligt på 120-vägar men vibrationerna finns kvar i lägre hastigheter.. Vart börja? Finns inga felkoder i bilen heller. EGR ? Växellåda?
Tack för idéer
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kattfnatt skrev: sön 23 feb 2025, 12:44 ..Bilen skakar i cirkus 6 sekunder innan den har ett lika långt uppehåll och sen börjar det vibrera igen...
Ändras möjligen 6 sek-tiden om du åker i svag vänster- eller högerkurva?
Kan vara obalans i hjul på båda sidorna som släcker ut varandra när de är i motfas och förstärker varandra när de är i fas..
Skiljer diametern en liten aning så blir det långsamma svävningar när man åker rakt fram, 12 sekunder för en hel cykel låter fullt möjligt.
av Xanthopteryx
Jag tänkte också hjul.
Sitter alla vikter kvar?
Är det skit i fälgarna? (eller is/snö)?
Vad händer om du byter till andra hjul och testar igen? (beroende på var du bor kan du ju testa med sommarsulorna till exempel)
Användarvisningsbild
av apersson850
Det känns för tidigt att det skulle hända vid 14000 mil, men jag hade något liknande i min XC70 efter närmare 40000 mil. Byte av en rejält glappande drivaxel (eller ja, drivknutarna är det ju som glappar) minskade på vibrationerna. Helt försvann de nog inte. Det är mycket som är slitet efter 40000 mil.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag skulle börjat med road-force balansering av hjulen.. Det brukar ju vara en bra strategi att börja med det mest uppenbara :-D
Däck-relaterade problem brukar för övrigt kännas mer när däcken blir varmkörda och mjuka..
av Kattfnatt
Erik Å skrev:Ändras möjligen 6 sek-tiden om du åker i svag vänster- eller högerkurva?
Kan vara obalans i hjul på båda sidorna som släcker ut varandra när de är i motfas och förstärker varandra när de är i fas..
Skiljer diametern en liten aning så blir det långsamma svävningar när man åker rakt fram, 12 sekunder för en hel cykel låter fullt möjligt.
Aldrig varit med om tidigare men kanske dags för första, kommer prova imorgon när jag åker ut

Bra tips hittills allihop, har lite läxa att göra nu vid nästa långkörning
Användarvisningsbild
av apersson850
Kattfnatt skrev:Aldrig varit med om tidigare men kanske dags för första, kommer prova imorgon när jag åker ut
Det fenomenet är inte speciellt ovanligt.
av Kattfnatt
Nu hade jag inte tillgång till en maskin som kunde göra en road-force balansering men hade följande, 10g fel på bägge bakhjulen och 20g på ena framhjulet.
Inte kunnat bekräfta än att felet är löst men mest troligt.. Tack !

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]