Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sulten
Jag har nu min första bil med VOC V90 MY20. I Norge kommer de att stänga av 2G-nätet i augusti 2025, 3G-nätet är redan avstängt. Vad handlar egentligen hela VOC-grejen om? Vad är så viktigt med detta? Det är möjligt att jag inte förstår behovet, men jag tror också att de allra flesta klarar sig fint utan det. Funktioner som var är bilen nu, öppning, låsning, start av förvärmning, statistik och servicepåminnelse. Jag behöver inte kontrollera allt detta från någon app. Förvärmning kan nog programmeras med parkeringsvärmaren i bilen Jag låser/låser upp bilen vid bilen, jag förväntar mig att bilen står där jag är eller där min fru lämnade den. (övervakar inte min fru). Jag får information om förbrukning och körsträcka i bilen, och jag påminns även om service. För mig kommer elimineringen av VOC inte att ha någon betydelse. Vad gäller SOS hoppas jag att jag eller någon som går förbi ska kunna ringa efter assistans. I Norge har vi ingen FM-radio (endast lokalradio), de introducerade DAB+ för flera år sedan. Om jag saknar Spotify måste jag bara få det över min telefon med Bluetooth.
Användarvisningsbild
av leiwi
Du är ju en drömkund , det är väl väl att du inte behöver dom tjänster du betalat för och inte ställer några krav, men för alla andra som gärna vill ha det dom betalat för borde ju Volvo göra åtgärder och vad det gäller "sos" så finns det ju eu regler för tillverkarna att ta hänsyn till
av least
Kul med alla dessa gubbar som inte har behov av egentligen något öht.

Men vi som uppskattar funktionerna, vi har all rätt att sätta press på tillverkarna så att funktionerna finns även efter att 3G-näten fasas ut.
Nu är ju faktiskt eCall/SOS-funktionen den primära, allt annat är features som följde med "på köpet"
eCall blev för övrigt EU-lagkrav 1/4 2018, oklart om det finns någon egentlig tidsgräns när lagen slutar gälla på åldrande bilar..
Transportstyrelsen ser ut att släppa funktionskravet 2026 för de bilar som bara stödjer 2G/3G.
https://carup.se/100-000-tals-skulle-fa ... as-regler/
eCall ringer automatisk till 112 och rapporterar position och annan data om man krockar och inte kan kalla på hjälp själv
https://sv.wikipedia.org/wiki/E-Call
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
Sulten skrev:Jag har nu min första bil med VOC V90 MY20. I Norge kommer de att stänga av 2G-nätet i augusti 2025, 3G-nätet är redan avstängt. Vad handlar egentligen hela VOC-grejen om? Vad är så viktigt med detta? Det är möjligt att jag inte förstår behovet, men jag tror också att de allra flesta klarar sig fint utan det. Funktioner som var är bilen nu, öppning, låsning, start av förvärmning, statistik och servicepåminnelse. Jag behöver inte kontrollera allt detta från någon app. Förvärmning kan nog programmeras med parkeringsvärmaren i bilen Jag låser/låser upp bilen vid bilen, jag förväntar mig att bilen står där jag är eller där min fru lämnade den. (övervakar inte min fru). Jag får information om förbrukning och körsträcka i bilen, och jag påminns även om service. För mig kommer elimineringen av VOC inte att ha någon betydelse. Vad gäller SOS hoppas jag att jag eller någon som går förbi ska kunna ringa efter assistans. I Norge har vi ingen FM-radio (endast lokalradio), de introducerade DAB+ för flera år sedan. Om jag saknar Spotify måste jag bara få det över min telefon med Bluetooth.
merparten klarar sig garanterat utan, men på forum som detta tenderar sånna här saker att få stora proportioner, som vanligt. SOS är ju ochså överdrivet, hur ofta har du råkat ut för att behöva ringa SOS under dina år bakom ratten? jag har aldrig efter snart 38år
Derank skrev: tis 04 feb 2025, 20:47 .. SOS är ju ochså överdrivet, hur ofta har du råkat ut för att behöva ringa SOS under dina år bakom ratten? jag har aldrig efter snart 38år
Nu råkar detta som sagt vara ett EU-lagkrav infört 2018. Du får ta dina synpunkter med EU-parlamentet :-D
Användarvisningsbild
av Sulten
Ja, jag förstår att jag nog är en drömkund för bilförsäljaren, men det var inte frågan.

Att jag petade in en pinne i getingboet gav inte heller några vettiga förklaringar till det faktiska behovet av VOC och dess enkla och för de allra flesta delvis meningslösa funktioner. Ja, jag förstår att om du har köpt en bil med fungerande funktion vill du att den här funktionen ska fungera. -och gärna under hela bilens livstid.

Tillbaka till frågan: Vad är det verkliga behovet av VOC? Svaret på detta verkade inte komma från de svar ni gav mig. Hur ofta används dessa funktioner av den genomsnittliga föraren, och hur viktiga är de?
VOC var en funktion som fungerade på bilen vid köp och efter garantiperioden Vill man förlänga denna efter att nätet stängts behöver man bara betala för eventuella nya tekniska installationer som behövs. -om de erbjuds.

Förstår fullt ut att SOS-funktionen är ett EU-krav för fordonet, men biltillverkaren är väl inte ansvarig för att nätleverantörer/myndigheter stänger av 2G/3G-nätet? Det verkar inte rätt att skrota en 5 år gammal bil på grund av avsaknaden av denna SOS-funktion. Ser att Sverige skjuter upp stängningen till 2027, men Norge lägger ner hösten 2025. Det måste vara självklart att amnesti måste beviljas för bristen på denna funktion på drabbade fordon.
Användarvisningsbild
av Sulten
Derank skrev: merparten klarar sig garanterat utan, men på forum som detta tenderar sånna här saker att få stora proportioner, som vanligt. SOS är ju ochså överdrivet, hur ofta har du råkat ut för att behöva ringa SOS under dina år bakom ratten? jag har aldrig efter snart 38år
Jag är inga långmilare, men det närmer sig 50år på vägen utan detta behov. Om man åker på mer osiviliserade områden, så kan det om uppstå behov vid en olycka.
Uppdatering XC60

Har man även ändrat i instrumentklustret[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ruttet när världens två störs[…]

En följdfråga. Slocknar SRS sen eller […]

Där är 2 st anslutningar på t&au[…]