Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av topejas
Har börjat fundera på att köpa en begagnad V90 T8 årsmodell 20. Som ligger i prisklass 280-300k

De jag kikar på har gått mellan 10-14k mil.

Tanken är att ladda hemma frekvent då vi har en laddbox och oftast är det ca. 1-2mil dagligen som körs inte mycket mer.

Jag har inte sett några T6 i denna prisklass, någon med insyn som vet vad detta beror på?

Är det något man bör beakta om man slår till på en bil med dom milen, är det något oväntat/väntat som kan dyka upp som kostar x antal tkr?

Tyckte jag såg i car info på en T8 att hybrid batteri ska bytas vid 16k mil alt. 8år?
av Lövet
Tror inte jag läst om ett enda hybridbatteri som bytts på V90. Hade inte varit orolig för just den biten. Däremot är förstås inte en bil med ~15k mil på mätaren felfri hela tiden, det får man bara räkna med.

T6 såldes väl inte första åren som hybrid vad jag minns så därav är de billigare med många mil oftast T8or.
av topejas
fjohan82 skrev: lör 11 jan 2025, 23:28 T6 hybrid kom som MY21, samma år som den nya fronten och de nya bakljusen med "rinnande" blinkers.

https://www.bytbil.com/gavleborgs-lan/p ... 5-18128108

https://www.bytbil.com/orebro-lan/perso ... 8-18177393
Såg dessa också, de ser ju klart intressanta ut också. Verkar som att batteriet har uppgraderats också på 2021 T6 jämfört med 2020 T8.

Något givet att man ska gå efter T6 istället för T8 eller vice versa, förutsatt att jag är inte ute efter snabbare acceleration.

Som tänkt är att den kommer endast köra i stadstrafik och kortare sträcka i 80km/h (bor 5-10min utanför city)
Användarvisningsbild
av ersj
Kör du på el märker du ingen skillnad. Båda har 87 hästar på bakhjulen. På bensin är T8 såklart lite kvickare jämfört med T6 som redan de flesta tycker är grymt snabb. Som jag förstått är T6 lite snålare än T8 när de går på bensin.
Användarvisningsbild
av Steffe3
topejas skrev:Hur är den faktiska räckvidden på EL för er som äger T6 / T8 under vintertid?

Såg även att värmaren inte går via el-batteriet så stödladdar ni isåfall?
Har inte gjort något faktiskt test, men min (T6) rapporterar runt 38km vid fulladdat och runt nollan.
Har "tyvärr" (accelerationen i pure är hemsk :ninja: ) en motorväg i vägen för att göra något räckviddstest (om jag inte kör charge & hold till en bättre sträcka).

Har stödladdat 12V-systemet några gånger hemma (har ingen laddmöjlighet för hybridbatteriet ännu), men vad jag vet så ska även 12V-systemet laddas när man laddar hybridbatteriet.

Har nu kört ca 30mil, samt 'kört vå[…]

Tusen tack! Här skall läsas :-D

Felsökning av vattenpump

Kan vara vattenpumpen som låter....... f&o[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Hei, hentet ny bil- for meg i går. Vil gjer[…]