Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wsemme
Hej,

Nyfiken fråga :-D

Enligt appen så står min kommande bil i fasen I tillverkningskön 4 november. Mao idag, hur lång tid brukar det ta innan den blir Tillverkad etc?
av Xanthopteryx
Bilen tillverkas på någon dag, så bara dne hamnar i den linan så går det skitfort. Man tillverkar batchar av liknande bilar så din typ av bil kanske dröjer lite eller så kommer den när som helst. Sedan skall den invänta transport. Sedan skall den transporteras. Sedan skall den få en tid att hanteras hos säljaren. Sedan skall den hanteras hos säljaren. Sedan kan du hämta.
Det är allt det där andra som kan ta tid. Personligen skulle jag räkna med 1-2 veckor åtminstone, så blir man inte besviken så att säga.
Användarvisningsbild
av Funk
Xanthopteryx skrev:Bilen tillverkas på någon dag, så bara dne hamnar i den linan så går det skitfort. Man tillverkar batchar av liknande bilar så din typ av bil kanske dröjer lite eller så kommer den när som helst. Sedan skall den invänta transport. Sedan skall den transporteras. Sedan skall den få en tid att hanteras hos säljaren. Sedan skall den hanteras hos säljaren. Sedan kan du hämta.
Det är allt det där andra som kan ta tid. Personligen skulle jag räkna med 1-2 veckor åtminstone, så blir man inte besviken så att säga.
Byggtid är cirka två dagar i Torslanda, och det byggs inte i batcher utan i stort sett i orderföljd.
När VIN nummer tilldelats (och systemet meddelar handlaren) så är bilen dock redan halvt byggd.
Att komma ihåg är dock också att bilen skall reggas och att det tar tid att få tillverkat och sänt skyltar. Så två veckor skulle jag säga är ett lyckosamt minimum.

/Thomas
av Xanthopteryx
Förut vill jag minnas att man tog det i omgångar. beroende på. Till exempel är det ju inte så smart att växla färg i måleriet för varje bil. När vi beställde har jag också för mig att det blev skillnad på leveransvecka beroende på vad vi lade till för saker. Bland annat färgen vi valde gjorde att det dröjde lite extra.
Användarvisningsbild
av Funk
Xanthopteryx skrev:Förut vill jag minnas att man tog det i omgångar. beroende på. Till exempel är det ju inte så smart att växla färg i måleriet för varje bil. När vi beställde har jag också för mig att det blev skillnad på leveransvecka beroende på vad vi lade till för saker. Bland annat färgen vi valde gjorde att det dröjde lite extra.
Det med färg har inte stämt sedan 1992 i alla fall. Man bygger i stort sett vilken ordning som helst. Man målar inte karosser en och en utan målar i batcher och mellanlagrar dem i ett så kallat sekvenslager. En verkligt udda färg kan kanske addera någon dag eller två innan man fått ihop det minimiantal som körs åt gången. Sedan mixas dessa in i vanligt kundorderflöde.
Olika options kan påverka leveranstiden, bl.a annat p.g.a på kapacitet hos underleverantörer men den senaste ändringen man kan göra är numera långt innan bilen verkligen byggs. Och det är ganska sällsynt på bilar som varit i produktion ett tag.

/Thomas
av Wsemme
Ger svar på min egen fråga😆
Planerad i tillverkningskön 4/11 färdigbyggd 5/11. Levererad till handlaren vid lunch 6/11.
Bra tempo 😉
Användarvisningsbild
av Funk
Låter som en lagerbil, eller en som handlaren hade i orderstock. Beställde en V50 Classic som gick igenom alla stegen på en dag, men det var ju redan kommunicerat att det var en lagerbil.
När beställde du ?

/Thomas
av Wsemme
Jag beställde i juli så ingen lagerbil. Dock så är det inga stora avstånd från Torslanda till handlaren 🙂
Användarvisningsbild
av Funk
Wsemme skrev:Jag beställde i juli så ingen lagerbil. Dock så är det inga stora avstånd från Torslanda till handlaren 🙂
Ändå exeptionellt snabbt skulle jag säga..

/Thomas
av Lockis
Funk skrev: tor 07 nov 2024, 15:35
Wsemme skrev:Jag beställde i juli så ingen lagerbil. Dock så är det inga stora avstånd från Torslanda till handlaren 🙂
Ändå exeptionellt snabbt skulle jag säga..

/Thomas
Inte direkt. Inte helt ovanligt att bilen går iväg ifrån torslanda inom 48h efter att den är färdig. Har haft det så med åtminstone 2 bilar.
960 -97 skramlande ljud

Vet inte exakt hur det ser ut på 960. Men p&[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Ok då.. Volvo Trollhättan gjorde ett […]

Här är en video på valnötsbl&[…]

Vilken mjukvara har ni?

Snart så